O noua traditie in Sibiu - ARTmania Festival
Fundatia Artmania
Pavilionul 2007 - SIBIU
18 - 20 iulie 2008
Pret: 70 lei/zi sau 120 lei abonament
GAMMA RAY, ATROCITY, TIAMAT, LACRIMOSA, AGUA DE ANNIQUE, LEAVES' EYES, NEGURA BUNGET, Avatar, Nexus, Sincarnate, Bucium, Frozen Dusk

Festivalul Artmania, ajuns la cea de-a treia editie, este pentru multi dintre rockerii care il frecventeaza, unul din cele mai placute evenimente pentru anihilarea (chiar si doar pentru cateva zile) monotoniei si toxicitatii cotidianului, o ocazie pentru uitare de sine si aducere aminte deopotriva. Si dupa finalul acestei editii, suntem curiosi si asteptam deja urmatoarea editie, pentru ca un festival al muzicii bune intr-un oras ca Sibiul da dependenta.
Multi dintre cei prezenti au venit oarecum sceptici la Artmania 3, pentru ca nu avea sa se mai produca in binecunoscuta si frumoasa Piata Mare a Sibiului, ci intr-un cort in centrul orasului, locatie care avea sa rupa placuta simbioza a muzicii de calitate cu istoria si arhitectura locului. Mai mult, afisele de la geamurile localnicilor din centrul Sibiului, care transmit si cu rugaminte si cu disperare mesajul “Vrem liniste!”, ne-au contrariat si ne-au dezarmat, speranta intr-o reintoarcere a artei in strada, printre oameni si nu in sali de spectacole, risipindu-se intr-o clipa. Asa ca, am lasat vineri, 18 iulie, centrul Sibiului in linistea ravnita de sibieni si ne-am indreptat cu mare curiozitate spre vesmantul sonor al manifestarii, Pavilionul 2007. Am pasit in “templu” si ne-am surprins imediat dand din cap multumiti, cercetand si descoperind ceea ce avea sa asigure un mers firesc si o cursivitate demna de un festival bine gandit: un cort spatios, aerisit, racoros, cu standuri de bere fara cozi, cu standuri de mancare si merchandise, cu toalete care aminteau de cele ale marilor festivaluri europene, curate si fara a se sta la coada, cu o terasa afara unde te puteai delecta si odihni la un pahar de bere si admirand pitorescul peisaj al “pelerinilor” si al vestimentatiilor inedite. Iar acelasi cort a fost o adevarata binecuvantare in timpul ploii torentiale care s-a abatut asupra Sibiului in timpul recitalurilor Tiamat si Lacrimosa.
Altfel spus, o organizare careia nu avem ce sa-i reprosam. Asa ca putem spune ca, uneori, o minune nu dureaza doar trei zile.
Sonorizarea, de-a lungul celor doua zile de festival a fost foarte buna si in mare forta, doar uneori fiind usor supradimensionata. De remarcat luminile exceptionale la scena, lumini care au completat mesajul muzicii si spectacolul fiecarei trupe. Una peste alta, nu stiu unde a fost mai bine cu acest festival, in piata centrala sau in pavilion. Personal pot spune ca ambele variante sunt exceptionale, muzica buna sa fie, Sibiu sa fie, bere multa si oameni frumosi sa fie! Pentru ca publicul a fost foarte receptiv, insetat de muzica, foarte prezent si cred ca fiecare trupa straina a resimtit incantarea si surprinderea de a avea un public minunat.
In prima zi de festival i-am avut pe scena pe Frozen Dusk, Sincarnate, Bucium, Agua de Annique, Tiamat si Lacrimosa.

Ca si la o precedenta manifestare Artmania, cei care au deschis balul au fost Frozen Dusk. Nici de data asta nu au fost mai norocosi sa cante in fata unui public numeros, foarte putini din cei prezenti intrand in cort, majoritatea doar pentru a arunca o privire sau a cheltui ceva bani pe tricouri, CD-uri si alte materiale de profil. Si tot ca data trecuta un nou ghinion a facut ca trupa sa intre cu intarziere din cauza penei de  curent din centrul Sibiului de la orele pranzului, si decalarea probelor de sunet. Poate data viitoare...

Frozen Dusk © rockXpress.ro

Frozen Dusk © rockXpress.ro

Din acelasi motiv s-a mers pe repede inainte si peste urmatoarele trupe romanesti: Sincarnate si Bucium. Stiluri total diferite, primii cu binecunoscutul de acum metal brutal, in forta, dar foarte bine portionat si tehnic. Cu parere de rau am aflat ca actualul vocal paraseste trupa si ca a fost ultima ocazie de a-i vedea in aceasta formula. Pacat, mai ales ca baietii au reusit sa isi formeze un nucleu foarte serios de fani prezenti la concertele trupei prin tara.

Sincarnate © rockXpress.ro

Sincarnate © rockXpress.ro

Diametral opus la categoria stil, cu sa ii zicem un... metal romanesc bazat pe chitari sprijinite solid pe doua viori si sectia ritmica, Bucium a strans mai multa lume in fata, poate si datorita recitalului putin mai lung. Urmau insa cele trei mari nume ale serii...

Bucium © rockXpress.ro

Bucium © rockXpress.ro

Anneke van Giersbergen, ex-solista vocala The Gathering, sufletul si creierul nou-noutei formatii Agua de Annique, ne-a declarat intr-un interviu ca anul trecut la Artmania s-a simtit excelent si ca a fost foarte placut surprinsa de publicul roman atat de cald si primitor si de faptul ca in general, oamenii aici sunt atat de ospitalieri. Ne-a spus de asemenea, ca este foarte fericita si implinita, ca are o familie minunata, ca pe baietelul ei de patru ani, Flint, il adora si ca nu l-a putut lasa acasa, fiind si el alaturi de ea, in backstage. Sotul ei, Rob Snijders este bateristul formatiei. Agua de Annique este implinirea ei pe plan profesional. Toate acestea se reflecta in imaginea si atitudinea sa, Anneke fiind una din cele mai vesele si solare prezente pe scena muzicii metalice.

AGUA DE ANNIQUE © rockXpress.ro

Concertul de vineri seara a strans la scena o multime care in cateva minute a captat energia pozitiva transmisa de Anneke prin muzica si gesturi, aceasta fiind acompaniata de cei trei "piloti de linii comerciale" (cel putin asa ne indica vestimentatia de scena) care intregesc trupa. Am ascultat piese de pe noul album al formatiei, Air, dar si un foarte bine realziat cover dupa Faith No More, Digging the Grave. O voce foarte buna, un sound metalic plin, in parte apropiat de cel al vechii trupe The Gathering (dar este absolut firesc) si o permanenta comunicare a bunei dispozitii publicului. Daca Air este un album bland, atmosferic, live s-a transformat intr-un veritabil recital de metal, cu o voce senzuala si grava deopotriva. [galerie foto AGUA DE ANNIQUE]

Dupa o pauza de aproximativ 30 de minute, timp in care standurile de bere, mancare si merchandise au fost primele vizitate, a urcat pe scena mult-asteptata trupa suedeza Tiamat, la a doua prezenta in Romania. Cu un sunet foarte bun in ansamblu, vocea lui Johan Edlund s-a auzit totusi intr-un mod diferit, fiind usor acoperita de instrumente. Vote for Love, Cain, Sleeping Beauty, Until the Hellhounds Sleep Again, Whatever That Hurts, Wings of Heaven sau Cold Seed au incendiat atmosfera cortului tot mai metalic, publicul cantand, scandand, cerand tot mai mult, fiind parte integranta a recitalului.

TIAMAT © rockXpress.ro

Do You Dream of Me? a fost momentul de comunicare maxima, in care publicul a devenit ce-a de-a doua voce, alaturi de Johan Edlund. Un duet impresionant. Asa cum a declarat si solistul vocal, Tiamat nu putea parasi Romania fara sa cante Gaia, ca final apoteotic al concertului. Un recital care confirma ca Tiamat ramane una din cele mai bune formatii de metal ale momentului si nu numai. [galerie foto TIAMAT]

Lacrimosa a strans cel mai numeros public la scena, din prima seara a festivalului, undeva in jur de 3000 de oameni (sold out la abonamente). Tillo si compania au prestat intr-un mod demn de numerosii si insolitii fani veniti din toate colturile tarii, in special ale Ardealului, pentru acest concert. Asa cum aminteam mai devreme, publicul a oferit un peisaj deosebit, usor asimilabil unei petreceri medievale ezoterice: dantele, matasuri si catifele negre, piele neagra, cizme si bocanci din cele mai ciudate modele, coafuri si machiaje neobisnuite. Un adevarat ritual pagan:) In ton cu toata aceasta atmosfera, cei din Lacrimosa au tronat timp de aproximativ 1,30 h, fiind capii acestui ritual, cu un sound exceptional si cu acea voce ciudata si memorabila.

LACRIMOSA © rockXpress.ro

Am ascultat printre altele Komet, Alleine zu zweit, Schakal, Kelch der Liebe, Lichtgestalt, Stolzes Herz, Ich veralsse heut’ dein Herz, Der Morgen danach, publicul ramanand in tot acest timp conectat, atent si activ, pentru a nu pierde nici o secunda dintr-un veritabil show gothic, care a culminat cu Copycat, ultimul bis al recitalului, ce a produs o explozie in atmosfera din public. [galerie foto LACRIMOSA]

In cea de-a doua zi, inainte de inceperea recitalurilor Nexus, Avatar, Negura Bunget, Leaves’ Eyes, Atrocity si Gamma Ray, am profitat de vremea frumoasa si calduta pentru o plimbare obligatorie pe strazile Sibiului, in biserici, cafenele si librarii. Vechiul centru al presei Artmania, Sigi Kulturcafe, a ramas si el un loc de pelerinaj:)
Din pacate nu am avut ocazia sa ii vad pe Nexus pentru ca solistul vocal a intarziat in trafic, intre Ploiesti si Sibiu, trupa fiind astfel obligata sa isi anuleze recitalul. Avatar au sunat bine, insa din nefericire vremea placuta de afara i-a retinut pe majoritatea la terase, astfel ca la scena au fost cam 200 de oameni.

Avatar © rockXpress.ro

Avatar © rockXpress.ro

Cat despre Negura Bunget, numai de bine... Un recital excelent, mai bun chiar decat cel de la Romexpo in deschidere la Paradise Lost, astfel ca ne-au convins inca o data, ca isi merita locul la Wacken 2008. [galerie foto NEGURA BUNGET]

Liv Kristine si Leaves’ Eyes, pentru prima data in Romania, s-au convins imediat ca au de a face cu un public asa cum si l-au dorit, asa ca au cantat cu o vizibila incantare si placere. Alex Krull, solistul vocal al trupei Atrocity si sotul lui Liv, a urcat pe scena inca de la a doua piesa, pentru un duet cu aceasta. Astfel, vocea suava a fost bine echilibrata de vocea death a lui Alex, partile in care ramanea singur, fiind unele din cele mai apreciate de public.

LEAVES' EYES © rockXpress.ro

Alex a fost de asemenea enternainerul recitalului, stapanind foarte bine arta transmiterii bunei dispozitii. Finalul concertului a fost lasat pentru Elegy, Liv exprimandu-si dorinta de a reveni cat de curand in Romania. O noua pauza, probabil pentru schimbarea de vestimentatie, si...

Unul din cele mai asteptate concerte ale acestui festival a fost cu siguranta Atrocity, pentru muzica exceptionala de-a lungul anilor, pentru proiectele cu Das Ich, cu Jasmine Krull sau pentru excelentul album Gemini. Cu atat mai mult cu cat Alex Krull are radacini in Sibiu, bunicul si mama lui fiind nascuti aici. A fost prima lui vizita in Sibiu dupa 14 ani, in 1994 filmand pe meleagurile apropiate doua clipuri pentru piesele Calling The Rain si B.L.U.T. Primul concert in Romania, chiar in Sibiu. Desi ne-au convins ca stiu sa faca un spectacol excelent, sa faca atmosfera si sa sune foarte foarte dur si foarte foarte bine, playlistul a dezamagit pe majoritatea celor care ii asteptau, acesta neincluziand nici una din compozitiile proprii, doar cover-uri de pe Werk I si II cu maxim de priza la public fiind Shout sau Tainted Love, moment cand frontmanul Atrocity a invitat pe scena doua domnisoare din public sa demonstreze cum "danseaza" metal doua “femei din tara lui Dracula”. Noi zicem ca bine;).

ATROCITY © rockXpress.ro

Aflat in public la Gamma Ray si mare fan al bateristului Dan Zimmermann, tobarul formatiei Atrocity - Nick Barker, - ne-a lamurit  misterul playlistului de coveruri, acesta fiind stabilit de Alex Krull si faptul ca va fi acelasi la toate aparitiile live din aceasta vara, pentru ca se vrea promovarea masiva a celor doua Werk. Cu toate acestea, marea parte a publicului a stiut sa se simta bine si sa aprecieze faptul ca in concert, Atrocity suna foarte bine, chiar si cu un playlist mai putin inspirat, fiind o excelenta formatie metalica.

Inainte ca OzzLau sa va prezinte mometul de varf al festivalului cu headlinerii Gamma Ray pe scena, nu pot decat sa concluzionez ca alaturi de simbolurile artistice sibiene, festivalurile de jazz si de teatru, Artmania tinde sa devina o noua traditie in orasul din inima tarii. Ne revedem in 2009!

Germanii de la Gamma Ray au urcat pe scena putin dupa ora 21.30, si au oferit publicului usor dezamagit de playlistul Atrocity, un recital ce a salvat efectiv seara. Cu un Kai Hansen in mare forma, recitalul a debutat in forta cu Into the Storm urmata de Heaven Can Wait si o mare surpriza, I Want Out, piesa de rezistenta din perioada de aur Helloween. Din acest moment s-a produs si coeziunea formatie-fani, acestia din urma prezenti in jur de 3000 in fata scenei, cantand si participand activ la show. Au urmat un set de piese ce a atins atat perioada mai veche de la inceputul anilor '90 si pana in prezent, sunetul crescand in volum ca de altfel si recitalul heavy-metalistilor germani. Fight, Silence, Land Of The Free, Rebbelion I. D., Ride The Sky, Empress, sunt cateva exemple din sirul metalic ce a animat la maxim atmosfera din cort. Momentul culminant a aparut spre sfarsit, pe Heavy Metal Universe (era de altfel previzibil), cand Hanson a impartit in trei parti sala, fiecare avand misiunea sacra de a scanda unul din cuvintele ce compun marele hit. A iesit o distractie pe cinste, publicul scandand minunte in sir alaturi de frontmanul celor de la Gamma Ray. Au urmat multumirile de rigoare, despartirea temporara dar si revenirea pentru mult cerutul bis, la care fanii au cantat vers cu vers pana au ragusit de tot, Valley of the Kings si Send me a Sign.

GAMMA RAY © rockXpress.ro

Cam 90 de minute a durat showul unei formatii clasice de power-heavy, o trupa ce in concerte suna al naibii de bine (aici o sa-mi fac cativa dusmani, dar eu zic ca baietii de la Gamma Ray suna mai dinamic si mai metalic decat confratii de la Helloween), si care a reusit sa capteze atentia pana si impatimitilor de bere ce populau pana la refuz terasele din afara cortului, la recitalurile precedente. La sfarsit, pentru a nu neglija pe nimeni iata si componenta trupei ce a reusit sa anime la maxim rockerii prezenti la editia din acest an a ARTmania Festival: Kai Hansen - voce, chitara solo, Dirk Schlachter - bass, Daniel Zimmermann - tobe, Hanjo Richter – chitara solo.  [galerie foto GAMMA RAY]

ozzlau[at]rockxpress[dot]ro

Comenteaza pe

Fotografii ARTMANIA 2008