ARTmania 2010 - povestea continua
ARTmania Events
Sibiu, Piata Mare
13 - 15 august 2010
Serj Tankian, the sisters of mercy, Dark Tranquillity, Kamelot, Sirenia, Swallow the Sun

Ajuns la cea de-a 5-a editie, Artmania ramane acelasi festival proaspat, elegant, intim, gazduit de Sibiu, un oras de poveste, care reuseste de fiecare data sa surprinda nu doar publicul fidel, ci mai ales formatiile de dincolo, pentru care de fiecare data un cadru atat de incantator este cea mai frumoasa surpriza a festivalului.
Artmania evenimentul a carui eleganta este data si de organizarea impecabila, mereu adaptata atmosferei boeme a orasului, un festival in care nu prea vezi altceva decat oameni frumosi si pitoresti. Cred ca nici nu poti fi altfel intr-un astfel de loc, in care cladirile maiestuoase sau minione, terasele si strazile cochete te indeamna, indiferent de moment sa pastrezi respectul pentru  istoria si cultura locului si pentru frumustetea rapitoare a fiecarui coltisor de centru vechi.
Artmania este festivalul Sibiului si Sibiul este orasul festivalului Artmania, iar vibratia locului este potentata de mirajul muzicii bune. Micile detalii ale organizarii, de genul standului de merchandise adaptat fiecarei zile, lipsa cozilor la toalete si la berea foarte buna si la un pret onorabil, standurile cu reviste si almanahuri Catavencu, accesul gratuit la muzee pentru posesorii de bratari de festival, accesul liber in backstage, lipsa trupelor de securitate (pentru ca nici nu e nevoie) si accesul liber pe timpul zilei in Piata Mare a Sibiului, concerte ale unor trupe romanesti in Piata Mica (Tiarra, Act, Grimus), dar si un drum worhshop al lui Kai Hahto din Swallow the Sun (un tip foarte placut, energic, volubil, prietenos), expozitia de gravura a lui Niklas Sundin din Dark Tranquility, manifestarile muzicale de noapte din diferite pub-uri, locurile frumoase care gazduiesc conferintele de presa si interviurile si simplitatea aparenta a tuturor acestora ma fac mereu sa ma gandesc la o superba manifestare a artei si a bunului simt asa cum rar il mai percepem in vremurile noastre tulburi, intrata deja in traditia culturala a Sibiului.
Festivalul isi are deja publicul fidel si binemeritat, un public nu prea numeros la aceasta editie, avand in vedere line-up-ul nu prea consistent, intr-un an cu nume uriase pe scenele din Romania. Vremea, desi cam torida, exceptionala. Sunetul bun, pe parcursul intregului festival.

Din punct de vedere muzical, aceasta editie a avut cel mai mult de suferit, accentuandu-ne nostalgia pentru vremurile cand pe scena Artmaniei ii vedeam pe Anathema, Amorphis sau My Dying Bride. Insa sper ca asta a fost exceptia care confirma regula, iar in anii ce vor veni ne vom rasfata din nou cu nume demne de un asemenea eveniment.

Swallow the Sun din Finlanda, primii care au urcat pe scena din Piata Mare a Sibiului, vineri, 13 august, la ora 19,00 m-au surprins placut cu un doom metal curat, clasic si bine structurat pentru timpurile noastre, in care acest gen de metal pare anacronic. Mi-au readus aminte de doom metal-ul anilor '90, iar energia lor debordanta a revitalizat vineri seara la Sibiu acest gen lasat uitarii de trupele actuale.

Swallow the Sun © rockXpress.ro

Kamelot si Sirenia nu mi-au transmis nimic special. O trupa americana de power metal, cu un frontman placut privirii si o trupa norvegiana de gothic symphonic cu solista (frumoasa si gotica, dar nu prea expresiva) si cu accente de death metal, urmand deja un cliseu cam greu de depasit cu trupe mari in spate ca Nightwish sau Within Temptation.

Sirenia © rockXpress.ro

the sisters of mercy si-au facut datoria de headlineri ai serii de vineri cu varf si indesat. Au aratat cu mare usurinta de ce succesul lor a ramas constant de-a lungul vremii, in ciuda faptului ca au fost zgarciti cu lansarile de discuri si cu aparitiile live. the sisters of mercy ne-au oferit o adevarata demonstatie de punk si goth autentic (niciodata nu au recunoscut aceasta asociere, dar in timpul concertului gandul mi-a tot fugit la Bauhaus, David Bowie, Depeche Mode sau NIN), asa cum nu am mai vazut si auzit pe la noi, cu ritm puternic, multa culoare, atmosfera dark, cu un sunet foarte curat, desi au trecut zeci de ani de la primul lor album, "First and Last and Always". Pentru mine, show-ul the sisters of mercy ramane concertul festivalului, iar pentru fotografii acreditati in festival ramane marele regret al excesului de fum pe scena. Superba piesa "Temple of Love", intr-adevar...

Dark Tranquility a fost declarata cea mai buna trupa a festivalului de catre multi iubitori ai metalului scandinav si nu numai si, luand in considerare prestatia exceptionala din toate punctele de vedere, nu pot contrazice aceasta parere. Interactiunea trupelor de la Artmania cu publicul a atins cote maxime odata cu show-ul suedezilor, care cu cea mai mare sinceritate si-au exprimat in repetate randuri regretul de a fi alaturi de publicul roman doar dupa aproape 20 de ani de existenta a trupei. Mai bine mai tarziu decat niciodata si cu speranta ca-i vom revedea cat de curand pe la noi, am ramas cu amintirea unui concert de metal de Gothenburg de mare clasa si cu o mare nostalgie dupa At The Gates.

Dark Tranquillity © rockXpress.ro

Ultimul concert al festivalului si in general cel mai asteptat: Serj Tankian cu trupa sa, The F.C.C. si cu o mini orchestra simfonica de la noi (patru viori, violoncel corn francez). La Serj Tankian am mers cu cele mai mari asteptari, insa sunetul slab - in opinia mea - a umbrit din bucuria unui mare concert. Versurile greu de deslusit si muzicienii slab pusi in evidenta pe scena au scazut nota. La conferinta de presa Serj s-a dovedit un tip extrem de jovial, amabil, cu o inteligenta efervescenta si cu o pofta de viata si de exprimare artistica in fel si chip, iesite din comun. Ca si suedezii de la Dark Tranquility si Serj a fost complet cucerit de Sibiu si de atmosfera uimitoare in care urma a canta sambata seara.

Serj Tankian © rockXpress.ro

Am ascultat celebrele piese de pe "Elect the Dead Symphony", dar si aproximativ cinci piese noi de pe noul album "Imperfect Harmonies" care urmeaza a fi lansat in septembrie 2010. Lasand la o parte neajunsul sonor, Serj ramane un artist care debordeaza de energie creativa atat pe scena, cat si in afara ei. Canta, picteaza, compune, are un proiect legat de un muzeu, este activist politic, reorchestreaza pentru instrumente clasice si indrazneste sa experimenteze muzical, cu fiecare nou material discografic, ramanand in sfera neconventionalului: noul album va fi mai jazz, mai rock, mai orchestral.

Chiar daca exista voci care soptesc ca festivalul ar fi pe cale de disparitie, eu raman optimista si am speranta ca anul viitor vom avea un line-up excelent, asa cum ne-am obisnuit de cinci ani incoace.  (poate chiar pe colegii lui Serj din System of a Down, Daron Malakian si John Dolmayan, cu Scars on Broadway ;) ) Multumim din nou si din suflet, Artmania!

SERJ TANKIAN the sisters of mercy DARK TRANQUILLITY
KAMELOT
SIRENIA SWALLOW the SUN