Clasici in viata - cronica concertului Celtic Frost si Kreator in Pratteln (Elvetia)
Z7 Club
Pratteln - Basel (Elvetia)

26 martie 2007

"Amu, cica erau odata, ia acu' vreo 20 de ani, pe cind se fierbea caderea Zidului Berlinului la Malta, niste flacaiasi di cei nemtasti, care mai de care mai tantos, zarghit si cu pletele palalaind in vint, care racneau cit ii tine gura pe la cele iarmaroace di sa sparieieu babele prin biserici si cinii incepeu a urla a pustiu..."

Asa m-am gindit initial sa incep cronica ultimului concert vazut la "Konzertfabrik Z 7" din Pratteln, puternic influentat fiind de "Amintirile" lui Creanga pe care le recitesc (a cita oara?) in perioada asta. M-am razgindit repede, nu de alta, ci numai ca sa nu-mi trezesc vorbe printre cititorii ne-moldoveni ai rockXpress.ro ...
Adevarul e ca nu degeaba l-am pomenit pe Ion Creanga, un CLASIC al literaturii romane. Cu CLASICI ai metalului am avut de a face si eu luni seara in Pratteln, linga Basel, clasici care din fericire nu au trecut inca in eternitate precum marele nostru scriitor. Doua nume de referinta ale genului, doua formatii deschizatoare de drumuri , doua... cum vreti voi sa le numiti, dar va rog utilizati numai superlative,.. CELTIC FROST si KREATOR !!! Un dublu de senzatie, care spre fericirea si norocul meu au ales sa faca un turneu comun in 2006-2007. Spectacolul a fost extraordinar, amindoi titanii onorindu-si cum se cuvine statutul. Dar, sa o luam pe rind...

CELTIC FROST au cintat acasa si asta si-a spus pe deplin cuvintul. Comunicarea cu publicul a fost foarte intensa, avind in vedere ca dialogurile membrilor formatiei cu sala
s-au purtat in "schwiitzer dütsch" - dialectul german local. Incredibil a fost Martin Eric Ain (ch. bass/voce) care, imbracat in iubita-i sutana preoteasca si machiat ca un demon, a inflacarat fanii cu energicele-i predici despre non-existenta lui Dumnezeu. "Es isch kai' Gott !" (aprox. "nu-i nici un D-zeu!") proclama Eric de la inaltime scenei de ti se zbirlea parul pe tine. Piesa "Ain Elohim", a tinut Eric sa precizeze, e o rafuiala personala a lui cu Doamne-Doamne, datorata decesului mamei sale anul trecut.

CELTIC FROST © rockXpress.ro

De altfel, atmosfera concertului Celtic Frost a fost in totalitate una sumbra, melancolic-morbida, in conformitate cu stilul de pe ultimul album "Monotheist", album care a constituit scheletul setlistului showului de luni (Totengott, Ain Elohim, Ground, A dying God..., Synagoga Satanae, Winter). Personal am fost foarte interesat sa vad cum suna live acest nou album, atit de ne-Black Metal, atit de experimental fata de "Mega Therion" (a carui coperta a fost folosita drept banner pe scena!) ori "Into the Pandemonium", de exemplu. Rezultatul a fost peste asteptarile mele; a fost o armonie perfecta intre piesele de pe "Monotheist" si cele vechi, gen "Circle of the Tyrants", "Procreation of the wicked" sau "Mesmerized". Tom Warrior (ch/voce) a dat tot ce avut mai bun, conducind magistral publicul, reusind sa-i transmita o intreaga gama de stari sufletesti de la exaltarea razboinica a adolescentului de acum 20 de ani la suferintele cauzate de angoasele existentiale ale omului modern. Fara sa exagerez, am avut senzatia ca Tom efectiv a inceput sa plinga cind se lamenta pe refrenul piesei "Ground": "Oh God, why have you forsaken me...."  La aceasta atmosfera de exceptie creata de Tom, Eric & Co a contribuit si maestrul de lumini al Clubului Z7: deschiderea piesei "A Dying God" a fost inecata intr-un rosu singeriu care iti provoca o frica viscerala, de animal haituit intr-un codru inghetat; "Synagoga Satanae" a fost cintata intr-o alternanta de albastru electric si violet asa de bine sincronizata incit atunci cind auzeai "in Darkness, thou shall worship me!" aveai un impuls incontrolat de adoratie al Celui de Nenumit..  Brrrr!
La sfirsitul celor 90 de minute cit a tinut recitalul elvetienilor am avut certitudinea ca am asistat la unul dintre cele mai perfecte concerte de metal din viata mea. Un spectacol de calitate, de o incarcatura artistico-emotionala maxima care sint sigur ca va re-propulsa pe orbite si mai inalte cariera celor de la Celtic Frost. Hopp Schwiiz!

KREATOR, la rindul lor, au fost cireasa de pe tort! Deja incarcat energetic de baietii de la Celtic (dar si de berile care m-au rehidratat in pauza dintre cele doua evenimente ;-)), la auzul primelor acorduri de pe "Patriarch" am plonjat fara sa mai preget in mosh-pitul creat instantaneu in primele rinduri! Si in mosh-pit am ramas pina la sfirsit, cheltuindu-mi cum se cuvine energia pusa deoparte timp de doua decade pentru o trupa ca KREATOR. Daca la CELTIC FROST cuvintul definitoriu a fost "morbid", pentru KREATOR cu siguranta a fost "energie"! Mille Petrozza si Rob Ventor au scos untul din spectatori, nelasindu-le nici o clipa de ragaz; si cum sa stai, cind "bunataturile" curgeau una dupa alta: "Violent Revolution", "Pleasure to kill", "Some pain will last", "Enemy of God", "Extreme Agression", "Betrayer", "Flag of hate".. si cite si mai cite!  "Are you ready to Kill, Pratteln? Are you ready to kill each other?..Pleasure to kiiiiiiiiill!" sau “Ich will einen Scheiß Moshpit sehen bis nach hinten hin“, ..tatuca Mille a fost o bomba de energie el insusi, o imagine a thrasherului clasic din anii '90, chiar daca fizicul il trada ca nu mai e la prima tinerete.

KREATOR © rockXpress.ro

Head-banging necontenit, indemnuri continui catre public, solouri de chitara energice in care isi brutaliza fara menajamente tremolo-bar-ul, ce mai, tot ceea ce ti-ai fi dorit sa vezi la un show de thrash-metal adevarat. Un moment de calm in acea nebunie controlata a fost cand a denuntat falsitatea celor care, mai ales in Germania, se folosesc de muzica metal ca sa promoveze mesaje naziste: "Ich sage, keine Macht den Nazi-Metallern!“

Pe scurt, seara de luni 26 martie 2007 a fost una de vis in viata mea de metalist. O seara in care expresia de "CLASICI IN VIATA" si-a dezvaluit cu adevarat intelesul. Ceva care se va repercuta cu siguranta in felul in care voi aborda un concert rock pe viitor.
Danke Martin!
Danke Tom!
Danke Mille!
Danke Z 7!

Dan Herta & Nicolas Kapps - Elvetia

PS - Am avut bafta sa stau de vorba cateva minute dupa ce s-a terminat showul in Z7 cu Martin Eric Ain. I-am cerut un autograf si l-am intrebat daca nu vin in Europa de Sud-Est. Din pacate ajung numai in Polonia. Tipul e incredibil "in civil", fara masca si sutana: mic, rotofei bine, cu ochelari si vorbaret...exact ca Badia Creanga!! ;-) "Un petit gentile bonhomme", vorba colegului Nicolas.

Setlist CELTIC FROST
Totengott – Intro
Procreation (of the wicked)