"Incercam sa gasim combinatia perfecta intre frumusete si agresivitate" - interviu cu trupa Devian

Din seria interviurilor scandinave continuam astazi cu discutia avuta cu cei de la Devian, urmand ca in curand sa vina randul celor de la Unleashed...

rockxpress: Salut! In primul rand, de ce Devian? Cum ati ajuns la acest nume si cine a fost cu ideea?
Legion: Initial Emil a zis ca ar trebui sa ne numim Elizium dar am renuntat destul de repede deoarece acest nume era destul de cunoscut. Exista deja Elizium in Ucraina, Olanda si in State. Asadar am vrut sa evitam orice conflict de nume, nu aveam chef sa ne trezim peste "n" ani cu 5 mexicani care ne dau in judecata pentru drepturi de autor pe motiv ca ei au scos un demo sub acelasi nume in 1900 toamna. Sa gasesti un nume unic pentru o trupa de metal in ziua de azi poate fi al naibii de greu. Am avut multe discutii pe aceasta tema, stateam cu laptopu in fata si la fiecare propunere primita verificam pe Metal Archives sau Rockdetector. Inchipuie-ti ce fericiti eram cand la fiecare incercare primeam cate un "22 search results for «x»".

rockxpress: Pai cred ca daca dai search dupa Devian vei descoperi 100 de rezultate majoritatea fiind Deviant.
Legion: Da da, insa noi am scos T-ul. De fapt, sa stii ca eu initial am numit truap Ninewinged Serpent insa baietilor nu prea le-a placut. Emil a zis ca nu suntem trupa de zburatori, haha, asa ca ne-am gandit sa renuntam. Apoi am dat peste versurile unei piese mai vechi, scrise de mine si mi s-a parut ca Devian suna interesant. Cred ca reflecta perfect atitudinea trupei. Libertatea pentru mine inseamna sa nu fiu nevoit sa spun imi pare rau si cred ca Devian reflecta perfect aceasta atitudine.
rockxpress: Care este tematica din spatele acestei trupe si in ce categorie de metal crezi ca ai putea incadra trupa voastra?
Emil: E foarte greu sa ne incadram noi insine. Cred insa ca acum am ajuns la un nivel cand putem spune ca avem un sunet "matur", bine definit si suntem mai melodici ca niciodata.

Legion: Da exact, deci matur nu inseamna ca acum ne-a venit mintea la cap si cantam despre oameni care din nefericire mor de foame, despre dragoste sau mai stiu eu. Ideea e ca acum suntem constienti de ceea ce putem face impreuna in viitor si cred ca urmatorul album va dovedi acest lucru. Primul nostru album cred ca e mai mult un demo, piesele erau facute de mult, iar la al doilea album abia am inceput sa colaboram intre noi, am devenit o trupa. Obiectivul nostru este sa cream o muzica originala, altfel ce rost ar mai avea sa ne asculte lumea? Sursele de inspiratie sunt usor de gasit, mai ales in ziua de azi.
rockxpress: Apropo, crezi ca ai putea sa numesti o trupa care suna cat de cat similar cu ceea ce cantati voi? Uite, eu as zice Rotting Christ. Unele piese aduc pe undeva cu Rotting Christ.
Legion: Haha, uite asta e o chestie foarte interesanta. Am auzit comparatii foarte ciudate din partea fanilor. Chestii de genul The Haunted, Bolt Thrower, Carcass. Ba chiar am vorbit cu un tip care zicea ca sunam exact ca Vital Remains sau chiar Slipknot daca iti poti imagina. Am citit pe un forum cum cineva spunea Cannibal Corpse, deci iti poti da seama ca fiecare om vine cu parerea lui care e total diferita de obicei. Bineinteles ca avem influente, pentru ca toti baietii din trupa au fost implicati in scena metal atatia ani, iar unele chestii suna similar pentru ca exista anumite riffuri/melodii care ni s-au intiparit in minte si nu putem scapa de ele. Intotdeauna produsul unui muzician e influentat de muzica pe care o asculta.

Joinus: Pe mine cand ma intreaba cineva cum suna Devian ii raspund Dissection cantand thrash-metal.
Legion: Exact, incercam sa gasim combinatia perfecta intre frumusete si agresivitate.
rockxpress: Au trecut mai bine de doua luni de cand God to the Illfated a fost lansat. Daca ar fi sa va uitati cu un an in urma, dupa ce ati lansat primul album, credeti ca ati observa o diferenta majora? Ati avut un feedback mai bun dupa lansarea celui de-al doilea album?
Legion: Da, cu siguranta lucrurile au fost mai bune dupa lansarea celui de-al doilea album. Chestiile astea le aflam de la casa de discuri (vanzari, recenzii cu note mari etc) dar iti poti da seama si dupa felul in care pun nemtii intrebarile haha. Daca dupa primul album problema se punea la modul, va dam atata – veniti atunci – cantati la ora n, acum deja putem sa impunem niste conditii si totodata simtim ca suntem respectati. Sunt multe indicii care ne duc la aceasta concluzie, dupa cum am zis si mai devreme tonul discutiilor s-a schimbat radical, acum dupa al doilea album.
rockxpress: Ce inseamna pentru voi sa fiti alaturi de Unleashed in acest turneu in Europa de nord sau mai bine zis acasa?
Joinus: E destul de fain si ciudat in acelasi timp pentru ca in afara de Legion, pentru restul trupei a fost o premiera sa cantam in Finlanda si mai ales in acele orase uitate de lume.
rockxpress: Da exact, ati cantat in niste locuri in care cred ca postasul arunca corespondenta din avion.
Joinus: Haha exact, saptamana trecuta am mers cu snowboardul pana la sala unde s-a tinut concertul!
Legion: A fost o experienta interesanta deoarece pentru noi a fost intodeauna dificil sa cantam in aceeasta zona, mai ales din punct de vedere financiar. E foarte usor sa faci un turneu in Europa de Vest, insa Scandinavia pentru noi era pamant neatins. Dar se pare ca promoterul acestui tour a facut acest lucru posibil si pentru noi dar si pentru oamenii care locuiesc in acele zone. Pe de alta parte a fost fain pentru ca am fost alaturi de oamenii care au construit literalmente scena de metal din aceasta zona – Unleashed.
Emil: Da e o chestie total diferita fata de celelalte turnee in care am mai fost. In primul rand e un pic mai frig aici... haha...
rockxpress: Chiar, de ce credeti ca s-au anulat concertele din Norvegia, pentru ca initial aparea si Oslo si Trondheim pe afisul turneului?
Emil: Da, cred ca a fost din cauza concertului Metallica din Oslo si organizatorul s-a gandit ca toata lumea din zona va merge la acel concert, deci ar fi fost inutil sa ajungem pana acolo doar ca sa avem 20 de oameni in public.
rockxpress: Ati avut pana acum vreun concert la care ai simtit ca publicul nu va lasa sa iesiti de pe scena, cerand bisuri la nesfarsit?
Legion: Da, in principiu fiecare concert e diferit. In unele seri simti cum publicul este captivat si toti sunt ochi si urechi sau alteori trebuie sa te zbati putin ca sa le captezi atentia.
Carl: Cred ca in Polonia a fost foarte fain. Am vazut oameni care chiar cantau versurile sau care cereau piese in pauze.
Legion: Da, exact cum a spus Carl, sunt din ce in ce mai multi oameni care ne cunosc piesele foarte bine si zic eu ca e un semn bun.
rockxpress: Ce planuri aveti pe viitor? Poate vreun turneu in State? Ceva aparitii pe la festivalurile din vara?
Legion: Din cauza ca suntem o trupa destul de tanara, e destul de greu sa ajungem in State plus ca obiectivul nostru este sa ne concentram pe piata din Europa. Intr-o situatie ca a noastra, o trupa tanara, cred ca e mai bine sa nu te arunci atat de departe ci sa le iei pe fiecare in parte. Bineinteles ca albumul nostru este disponibil si in SUA insa turneul de promovare cred ca va fi cel mai curand anul viitor, in cel mai bun caz. Legat de festivaluri nu stim nimic deocamdata insa situatia e destul de clara. Cand am plecat in primul turneu lumea nu prea stia nimic de noi si bineinteles reactiile au fost destul de rezervate. Deja anul acesta situatia s-a schimbat si sunt convins ca daca anul acesta este bun, anul viitor va fi si mai si. Momentan avem o oferta pentru Israel si s-ar putea sa o onoram, ma gandesc ca trebuie sa fie fain sa ai concert la doar cativa kilometri departare de razboi, nu? Probabil vom avea si ceva aparitii la festivaluri, insa momentan sunt doar discutii. Deci acum ne concentram pe Europa si vom vedea ce se va intampla dupa ce vom lansa al treilea disc.
rockxpress: Cu ce trupe v-ar placea sa plecati in turneu in perioada urmatoare?
Joinus: Judas Priest!

rockxpress: Haha, ok, atunci sa zicem cu exceptia Judas Priest, Iron Maiden, Slayer etc
Legion: Probabil nu m-ar deranja daca as merge in turneu cu Slayer desi am auzit foarte multi care sunt speriati de aceasta experienta doar la gandul ca ar auzi doar "Slayer, Slayer" din public si nu s-ar putea simti bine ca opening act. Insa personal, eu nu as avea probleme de acest gen, mai ales ca Slayer au fost intotdeauna printre eroii mei. Dar ca sa revenim la subiect, cred ca in momentul de fata trupele de talie medie nu prea sunt in masura sa isi aleaga "partenerii" de drum. Gandeste-te cate turnee sunt acum si cate concerte si la faptul ca publicul a devenit foarte selectiv, deci e bine sa nu irosesti timpul oamenilor si tocmai de aceea se fac tot felul de combinatii ca sa atraga cat mai multi oameni, chiar si din stiluri diferite.
rockxpress: Ai pleca cu Devian intr-un turneu alaturi de Marduk?

Legion: Haha, da de ce nu? Eu nu as avea nici o retinere insa ma indoiesc ca baietii de la Marduk ar fi de aceeasi parere... haha...
rockxpress: Din cate am observat pana acum, atat la primul album cat si la ultimul ati avut un plan destul de bine facut. Ati lansat albumul, a urmat promovarea intensa prin turnee. Cu alte cuvinte ati ajuns destul de sus, intr-un timp destul de scurt. Cum a fost posibila aceasta ascensiune rapida?
Legion: Cred ca cel mai mult a contat faptul ca noi chiar ne-am dorit asta si am facut tot posibilul ca sa ne promovam muzica cat mai bine sau mai bine zis cat mai eficient. Dar bineinteles ca acest lucru a fost influentat si de faptul ca am avut contactele potrivite si de faptul ca avem cativa ani de muzica in spate.
rockxpress: Deci experienta si-a spus cuvantul inca o data?
Legion: Fara doar si poate! Este foarte usor sa iei deciziile gresite atunci cand ai 17 ani sau mai bine zis nu gresite, ci pur si simplu sa te concentrezi pe detaliile care nu-s atat de importante. E total diferit cand ai 15 ani de experienta in acest domeniu, iti poti canaliza energia mult mai usor. Deci cred ca asta e principalul motiv al ascensiuni noastre, ca sa te citez. Plus ca am avut un line-up destul de stabil de la inceput, exceptand pe Carl. Chiar asta imi aminteste de o faza faina de la prima noastra intalnire cu el. Noi stateam relaxati pe o canapea si beam o bere si apare Carl hotarat: "Ce dracu, cantam sau nu?" Atunci am zis "Asta-i omu’ nostru". Consider trupa aceasta foarte capabila nu doar pentru calitatile noastre de muzicieni, ci pentru ca nu avem personalitati de vedete. Suntem oameni normali ca si toti ceilalti, vrem doar sa cantam si sa producem muzica de calitate!
rockxpress: Pentru ambele albume ati lucrat cu producatori celebri; Frederik Nordström (At the Gates, Arch Enemy, Dimmu Borgir etc) sau Peter Tägtgren care chiar nu mai are nevoie de nici o introducere. In ce masura credeti ca au influentat acesti oameni produsul final?
Legion: Am apelat la ei tocmai pentru ca stiam ca acesti baieti stiu exact ceea ce inseamna un produs final beton. Bineinteles cred ca lui Peter ii apartin toti laurii pentru sunet. Om mai migalos nu am intalnit, gandeste-te ca numai sunetul pentru bass i-a luat o zi intreaga! Cand am inceput sa tragem chitarile si-a amintit ca are un prieten care ar avea un amp ce s-ar potrivi mai bine la sunetul nostru, insa care locuia in alt oras. Culmea e ca in aceea zi era singura lui seara libera alaturi de fiul sau, insa seara a inceput cu un "hai in masina, trebuie sa mergem dupa un amp"... haha... Deci este foarte foarte pretentios insa produsul final este intotdeauna de exceptie.

rockxpress: Daca ar fi sa ne gandim la blogul pe care scrieti destul de frecvent, crezi ca am putea spune ca aveti o relatie destul de stransa cu fanii?
Joinus: Da, cred ca am putea spune asta. De obicei dupa concert ne retragem in backstage, ne relaxam pentru cateva momente si apoi pornim prin sala sa ne cunoastem fanii. Cred ca ei sunt cei mai importanti pentru noi si de multe ori chiar sunt oameni interesanti.
rockxpress: Suna putin a Manowar chestia asta... haha...
Legion: Nu e adevarat, noi chiar incercam sa comunicam cu fanii, chiar si in timpul concertelor avem o relatie foarte stransa.
Carl: Da, uite de exemplu aseara. Nu cred ca se astepta nimeni la un gest de genul acela.
Legion: M-am gandit sa ii dezmortesc putin pe baietii din spatele salii care beau la masa asa ca am fugit de pe scena si m-am suit pe masa lor in timpul concertului.

rockxpress: Ok, care este povestea din spatele noului clip si cum credeti ca a fost primit de catre public?

Carl: Dupa cum am mai spus si in alte interviuri cred ca cel mai important lucru este faptul ca am avut foarte multe reactii din partea tutoror. Oamenii chiar au avut opinii, indiferent ca au fost pozitive sau negative, insa toti au avut cate ceva de comentat.
Joinus: Eu sunt de parere ca simtul umorului pe scena metalului si mai ales a metalului agresiv, lipseste cu desavarsire uneori. Tocmai aici am vrut noi sa fim putin diferiti.
Legion: A fost foarte amuzant sa facem videoclipul acesta inca de la stadiul de scenariu. Ne-am inteles de la inceput ca ar trebui sa facem ceva in genul Sin City combinat cu supereroii gay din desene animate. Dupa doar doua zile Carl a si venit cu scenariul scris, insa cei din Century Media s-au opus total. Principala lor motivatie a fost ca MTV-ul nu ar fi difuzat asa ceva sub nici o forma. Youtube au spus ca nu putem lansa asa ceva, pe motiv ca o mama nebuna ar putea depune plangere impotriva noastra si atunci ar fi nevoiti sa ne stearga videoclipul.

rockxpress: Deci din acest motiv ati recurs la doua versiuni, cenzurata si necenzurata.
Carl: Da, exact.
Legion: Imediat am ajuns la concluzia ca daca oamenii sunt atat de incuiati si nu stiu de gluma, hai sa o facem oricum pentru ca in felul asta ni i-am ridica pe toti in cap dar macar vom avea multe reactii.
Joinus: Deja am auzit ca il dau in timpul zilei la MTV in Germania.
Legion: Cu alte cuvinte, suntem foarte multumiti de ce a iesit mai ales daca ar fi sa ma gandesc la buget foarte redus de care am beneficiat.

rockxpress: Ai putea transmite un mesaj fanilor vostri din Romania dar mai ales celor care au auzit de voi dupa ce au citit acest interviu?