"All Access" la Gods of Metal 2007
Live
Idroscalo - Milano (Italia)
30 iunie 2007

OZZY OSBOURNE, KORN, MEGADETH, BLACK LABEL SOCIETY, TYPE O'NEGATIVE, SADIST, DEATHSTARS
SLOWMOTION APOCALYPSE

Anul acesta faimosul (si cel mai puternic) festival de Heavy Metal al Italiei, Gods of Metal, a fost impartit din motive organizatorice in 2 parti. Studiind mai bine afisul festivalului si fortind un pic nota, as putea zice ca impartirea a fost si una tematica: prima zi s-a axat pe trupe din aceesi arie stilistica mai "hard" precum Motley Crue, Velvet Revolver, Scorpions, White Lion; a doua zi deja line-up-ul vira binisor inspre "dark" - Heaven&Hell (Black Sabbath perioada Dio..da, da Dio, Vinnie Appice, Tommy Iommi, Geezer Butler !!), Dimmu Borgir, Dark Tranquility, Dream Theater; pentru ca in a treia zi de festival (la o distanta de 4 saptamini de prima parte a festivalului) totul sa fie "metal" pur-singe - Megadeth, Korn, Type O Negative, Black Label Society, OZZY!!!

Din motive tehnice - dar si gusturi personale poate - am ales sa fim prezenti in Parcul Idroscalo din Milano pe 30 iunie, la Partea a IIa a Festivalului. Cum "corespondentului rockxpress.ro ii sade bine cu drumul" sau mai bine zis "cine se scoala de dimineata..la Milano ajunge", simbata dis de dimineata am plecat din Elvetia pe un timp destul de ambiguu, cu un soare "rotund si palid" ce isi itea timid razele citeodata de dupa  nori ce parca nu prevesteau nimic bun. Si cam asa a fost pina am ajuns la tunelul St. Gotthard: vint, frig si averse de ploaie..plus un ambuteiaj la intrarea in tunel care ne-a costat o ora de asteptare. Te si gindeai la cit de "placut" o sa fie sa stai o zi intreaga in noroi si sa scuturi din cap pe ploaie. Dar... nu degeaba Alpii sint bariera fizica care a separat dintotdeauna cele doua lumi ale Europei: cea germanica la nord, rece si ploioasa, si cea latina la sud, vesela si insorita. Si de data asta am putut constata acest lucru. La capatul celor 17 km interminabili ai tunelului St.Gotthard ne astepta un soare si o temperatura de 30 de grade, de iti venea sa crezi ca elevetienii sint nu numai mesteri in arta gauritului in stinci ci stapinesc si tehnica schimbarii anotimpurilor. Pare desprinsa din basme transformarea climatica (si culturala) ce se petrece in 12 minute: ordine, politete, respect, frig si umezeala la capatul de nord al tunelului, galagie, imbulzeala, nepasare, caldura si soare la capatul de sud. Hmmm, mai tineti minte pe ex-presedintele Constantinescu si alegoriile lui vis-a-vis de lumina de la capatul tunelului de acum cativa ani? La ce tunel se referea oare?... dar mai bine sa nu ma abat de la subiect!

Deci, cu moralul ridicat sus de tot de catre calduroasa clima de la sud de Alpi, am apasat vitejeste pe pedala de acceleratie a Peugeotului 205 hotariti fiind sa recuperam ora pierduta la intrarea in St. Gotthard. Am uitat sa va spun alta deosebire Nord - Sud: limita de viteza 120km/h pe autostrada in Elvetia, viteza minima tolerata de 120km/h pe autostrada in Italia!!! Verisorii nostri latini claxonau si "impingeau" de la spate furibund batrinul nostru Peugeot cind indrazneam sa mergem cu 130 la ora pe banda din mijloc. "Vai, stronzi! Via di qui, idioti!" si cite si mai cite ne-au fost date sa auzim. Bella Italia!

Cu tot efortul si vitejia noastra in duelurile cu tovarasii de trafic din Italia, nu am putut ajunge cind ne propusesem in Parcul Idroscalo. Initial voisem sa ajungem in jur de 10:00 cind se deschideau oficial portile festivalului, pentru ca sa putem participa la toate recitalurile, dar am ajuns numai la 12:00, cind recitalul celor de la SLOWMOTION APOCALYPSE se incheiase deja. Tot ce stiam despre ei (din foaia oficiala a Festivalului) e ca sint o trupa hard-core din Italia. Sincer, as fi vrut sa ii ascult, caci niciodata nu stii de unde sare iepurele in materie de noi-sperante metal. Data viitoare!! Scusate ragazzi!
Gods of Metal este un festival ce a fost inaugurat in 1997 in Arena Palavobis din Milano. Pe vremea aceea tinea o singura zi si capacitatea era de maxim 10.000 de spectatori. Incetul cu incetul s-a transformat intr-un eveniment de referinta al scenei metalice europene, schimbindu-si locatia si intinderea de mai multe ori (Bologna, Monza, Milano). Anul trecut a fost anul de gratie cind Gods Of Metal s-a desfasurat pe durata a 4 zile  numarind 30 de trupe de referinta in metal (Venom, Sodom, Testament, Alice in Chains, Soulfly, Guns'N'Roses, Whitesnake, Korn, s.a.) si aproape 100.000 de spectatori. Tot in 2006 s-a ales pentru prima data ca locatie si imensul Parc Idroscalo, de linga aeroportul Linate din Milano. Amplasamentul Parcului e in jurul imensului lac artificial (2.5 km lungime si 400 m latime) construit in anii '20 drept pista de aterizare-decolare pentru hidroavioane. Cum proiectul a fost initiat mult prea tirziu si tehnica vremii a avansat mult prea repede in comparatie cu lucrarile pentru acest "hidro-aero-port", lacul artificial nu a mai servit niciodata scopului initial ci a fost "deturnat" de autoritatile milaneze in scopuri pur recreative si sportive. "Marea milanezilor" cum o descriu cu mult drag autohtonii, serveste de la sfirsitul anilor '30 drept loc pentru diverse competitii nautice (caiac, canoe, canotaj, windsurfing), iar zona verde din jurul ei e gazda multor manifestari artistice.

Acesta a fost locul unde am descins dupa traversarea Alpilor.

GOM 2007 © rockXpress.ro

Atmosfera era foarte "metal friendly". Si mai destinsa decit la alte festivaluri; de exemplu, in jurul gardului care imprejmuia incinta festivalului numerosi "tarabagii" expuneau spre vinzare tricouri, sepci, bandane si alte accesorii metalice imprimate cu logo-le si cover art-le formatiilor ce urmau sa cinte (cred ca pe o taraba am vazut chiar si niste CD-ri) fara ca nimeni "sa-i intrebe de sanatate". E de la sine inteles ca marfa expusa nu avea nimic de-a face cu produsele originale, de 2 sau 3 ori mai scumpe care se gaseau la standul "Gods of Metal Official Merchandise".... Nauciti de caldura ucigatoare de la amiaza, ne-am repezit spre primul stand cu bere care ne-a iesit inainte...5€ pentru o doza de 33cl..Panica totala!! Dar, cum Italia nu-i Germania si Germania nu-i Italia, ca din pamint a rasarit linga noi un vinzator ambulant cu o geanta frigorifica plina de doze aburite.."Birra, ragazzi? 3€ la botiglia!" Bof, cum sa refuzi asa ceva? Asa ca, linistiti in privinta posibilitatilor de rehidratare la Gods of Metal Part II am dat o tura sa vedem ce si cum pina la inceperea cintarii celor de la Deathstars. Lume de toate virstele, in toate culorile, de toate stilurile metalice, care, mai presus de toate... vorbea italiana. Da, trebuie sa admit ca am auzit cam putin alte limbi in afara de italiana, in ciuda importantei europene a festivalului. Ceva germana, ceva franceza, spaniola..mi-a fost ciuda ca nu am auzit deloc romaneste. Ma asteptam sa intilnesc destui reprezentanti metalisti ai comunitatii romane din Italia. Sper ca a fost doar o coincidenta, ca n-am fost in momentul potrivit la locul potrivit. La anul ne luam revansa, ce ziceti?  O aparitie extrem de pitoreasca in schimb a fost Frate Cesare, un calugar franciscan adevarat, cu o barba alba ca a lui Mos Craciun si imbracat in rasa specifica franciscanilor capucini (vezi galeria foto de mai jos). Prima data am crezut ca e doar un batrinel excentric care vrea sa impresioneze pustimea prin costumatia lui, dar nu.. totul era autentic. Si in plus, Frate Cesare ne-a spus ca el este metalist si slujitor al Domnului in acelasi timp. Ne-a inminat cite un CD cu formatia lui numita "METALLUMINIUM" unde el face textele si e vocal. Uluitor! Ne-a explicat pe indelete cum a ales numele formatiei: "METAL" + "ALUMINIUM" , adica "LIGHT METAL" un derivat din "HEAVY METAL". La inceput voia sa o numeasca "Metal DURALLUMINIUM" dar i s-a parut prea greu de pronuntat... :-))
Dar ce va bat eu capul cu toate astea? Sigur vreti sa stiti ce s-a intimplat pe scena, nu? Ei bine, iata:

DEATHSTARS
Un grup industrial-gothic (dupa cum se autodefinesc) foarte in voga in Suedia natala la ora actuala, dar nu numai acolo, dupa cum ne-a confirmat-o reactia publicului de la Milano.

DEATHSTARS © rockXpress.ro

Anders 'Whiplasher Bernadotte ' Bergh (vocals), Emil 'Nightmare Industries' Nödtveidt (guitar, keyboard), Jonas 'Skinny' Kangur (bass), Eric Cat (guitar) si Ole 'Bone W Machine' Öhman (drums) au facut dovada pe scena de un amestec de nonsalanta si lascivitate care oscila periculos intre kitsch si original. Cu un look care aduce si cu Marylin Manson dar si cu Tokio Hotel in acelasi timp, suedezii m-au impresionat placut, mai ales ca au cintat masiv piese de pe "Termination Bliss", ultimul lor opus pe care il stiam. Dupa cum spuneau pe scena "We are the new generation...Synthetic generation.. Watch out!"  Deci...pazea Rock la Mures, "stelele mortii" va vor cotropi!!

SADIST
Despre Sadist stiam ca e un grup italian de Death-Metal. Vag imi mai aminteam ca o data am prins o caseta cu ei prin '91 sau '92 (in perioada mea Death) si ca imi retinusera atentia. Ceea ce am vazut si ascultat simbata pe scena a fost Death-Metal intr-adevar (impozantul vocalist avea un "death growl" impresionant) dar presarat si cu multe pasaje extrem de melodioase la keyboard, care faceau ca linia melodica sa vireze binisor inspre Industrial. Daca se intimpla sa va duceti la Metal Camp la Tolmin, nu ii ratati, caci rar se mai intimpla sa mai prinzi in ziua de azi o trupa de death-metal la un festival care nu e strict profilat pe asa ceva.

SADIST © rockXpress.ro

TYPE O NEGATIVE
Conform cu gustul trupei lui Pete Steele pentru bascalie, concertul celor "4 dicks from Brooklyn" a inceput cu...imnul Kazahstanului lui Borat!! Primii au suit pe scena ornata in negru si verde Josh si Johnny, urmati de Pete si Kenny, intimpinati cum se cuvine de public. Imnul kazah a inceput sa sune tot mai incoerent si mai distorsionat si deodata a tisnit din difuzoare o versiune proprie, "negativizata" a "Magical Mystery Tour" de Beatles. Un intro prin care cei de la Type O Negative au adus un omagiu celor "4 flacai din Liverpool", sursa lor permanenta de inspiratie. Recitalul a fost cam scurtut, 50 min, dar setlistul bine ales, structurat 50-50 pe hiturile care i-au consacrat (Christian Woman, We hate everyone, Black No.1) si pe piese de pe ultimul album "Dead Again" (The Profits of Doom, These Three Things).Un minus din pacate l-au constituit programarea trupei in miezul zilei (14:45!!) si starea fizica proasta a frontmanului Peter Steele. Chipul ii era de o albeata morbida iar gesturile destul de imprecise. A incercat sa isi faca numarul obisnuit tot tragind cite o dusca din nelipsita-i sticla de vin rosu, dar ceva s-a intimplat caci de vreo doua ori s-a asezat pe soclul tobelor si a regurgitat tot vinul!... No, se intimpla si la case mai mari, vedeti?

TYPE O NEGATIVE © rockXpress.ro

L-am iertat repede pe Pete pentru ca Type O nu e numai el ci e o trupa care stie sa isi faca treaba: Kenny Hickey a fost in forma de zile mari cu vocea, Johnny Kelly a fost foarte activ la capitolul comunicare cu publicu l si Josh Silver a redat la perfectiune prin sunetele clapelor sale atmosfera melancolic-depresiva a pieselor Type O Negative. Un moment indelung aplaudat a fost aparitia pe scena a lui Andrea Ferro de la Lacuna Coil ca backing vocals pe refrenul lui "Black No.1".  Pe total, impresia degajat a fost una de muzicieni profesionisti, trecuti prin toate, capabili sa dea ce au mai bun din ei in orice conditii, spre satisfactia totala a fanilor. Pacat ca nu au fost programati la o ora mai tirzie pentru a putea si mai bine patrunde in atmosfera Type O cu ajutorul jocului de lumini, un "must see" al showurilor lor. Sper ca cine s-a dus sa ii vada la Sofia, Belgrad sau Budapesta a avut parte de asta.

BLACK LABEL SOCIETY
Cu mare regret trebuie sa spun ca recitalul trupei lui Zakk Wylde l-am pierdut datorita faptului ca la aceeasi ora aveam programate in backstage interviurile cu Glen Drover de la Megadeth si cu Johnny Kelly de la Type O Negative. Zakk Wylde era asteptat cu mare nerabdare de miile de fani italieni, scandarile frenetice ale numelui sau dindu-ne dovada ca chitaristul lui Ozzy e extrem de iubit in peninsula. Desi prinsi in febra interviurilor mai atinteam din cind in cind urechea la ce se intimpla pe scena, recunoscind intro-ul de pe "New religion"  si riffuri din "Stillborn" sau "Black Mess Reverends" de exemplu. Alti confrati reporteri care au asistat la concert ne-au confirmat ca Zakk & Co au facut un show de nota 10 si ca de-abia asteptau sa-l revada pe "Salbatic" la treaba cu Ozzy...

MEGADETH
S U P E R B I !!  Dave Mustaine merita cel putin o statuie daca nu un monument gen fata lui sculptata cot la cot cu a presedintilor americani in Mount Rushmore!! Megadeth sint adevarati Gods of Metal! Personal, consider ca recitalul lor l-a intrecut pe cel al lui Ozzy: un sunet de cristal, o executie maiastra a tuturor pieselor, nici o nota sarita sau cintata aiurea, o sectie ritmica cu o precizie de metronom si un Dave Mustaine intr-o forma excelenta cu vocea. Constienti ca satisfactia publicului conteaza inainte de orice, baietii nu au pierdut timpul cu multa vorbarie intre piese, ci au sudat cintecele unul dupa altul. Pe durata celor 80 de minute alocate au cintat piese faimoase, ca "Take no prisoners", "Skin o'my Teeth", "In my darkest hour", "Kick the chair", "Peace sells", "A tout le monde", "Simphony of destruction", "Tornado of souls" plus excelentele "Sleepwalker", "Washington is next", "Gears of War" de pe ultimul album "United Abominations". O capodopera a fost bis-ul, cind Dave a intercalat in mijlocul lui "Hangar 18" celebra si controversata piesa "Mechanix"!! "F..k you, Lars" sau "S..k it, James" se auzea in jurul meu...ne mai amintindu-mi cuvintele de pe "Mechanix", eu am cintat versurile de pe "The Four Horsemen", inchipuindu-mi cum ar fi fost sa ii vezi pe cei de la Metallica aparind pe scena in momentele astea. Extaz total!

MEGADETH © rockXpress.ro

"I am Dave Mustaine, we are Megadeth and YOU ARE FANTASTIC! Thank you so much Milano!"  - cu aceste cuvinte Dave & Co s-au despartit de public, cuvinte care si acum cind le astern pe hirtie imi provoaca o nespusa parere de rau ca spectacolul lor nu a durat la nesfirsit!! Parafrazindu-i, cu mina pe inima declar: "If there's a new date... I'll be the first in line!!!"  ;-)

KOЯN
Daca Megadeth au fost cu siguranta preferatii mei in seara de 30 iunie, Korn au fost cu siguranta preferatii publicului. Din primul pina in ultimul minut al recitalului de o ora si jumatate al formatiei fanii au sarit, au topait, au scuturat din cap, au cintat necontenit, degajind o energie care cred ca i-a motivat la maxim pe trupetii lui Jonathan Davis. Din nou un show monumental, cu o sonorizare ireprosabila, cu o forta de expresie ce te izbea in plina figura. Gaselnita de a cinta live din 2006 incoace cu o "back-up band" permanenta functioneaza din plin, caci sound-ul live al formatiei a avut o greutate uluitoare. Unde mai pui ca la tobe era nimeni altul decit Mr. Slipknot in persoana, "the Captain" Joey Jordison! "Arrrrrr' U readddyy??" "Cum sa nu, Jon!" .. asta ar fi esenta dialogului (verbal sau empatic) ce s-a desfasurat permanent intre Korn si fani.

KOЯN © rockXpress.ro

Setlistul a fost pe masura, nelipsind piesele-bombe de energie precum: "Here to stay","Falling away from me", "Somebody, someone" (hey Jon, nu stiam ca te pricepi asa bine la cimpoi!), "Good God", "Twist", "Shoots and Ladders" (oau!, asta a fost exceptionala pentru ca la mijlocul ei rifful s-a preschimbat insesizabil in "One" al lui Metallica si te trezeai racnind ca in transa "Darkness!Imprisoning me!,..") "Y'All want a single" (cu a sa mare de degete mijlocii la refren!!) "Freak on a leash", plus noua "I will protect you" ce va fi inclusa pe albumul programat sa apara pe 31 iulie. Bineinteles, finalul apoteotic al concertului a fost "Blind" cu exercitiul binecunoscut fanilor Korn: toata lumea pe jos sau in genunchi la primele acorduri, abia retinindu-si energia, si apoi zvicnetul colectiv in aer cind Jon isi lansa strigatul de lupta ""ARRRRRRRR' YOU  RRRRRREADYYYYYYYYYY??"  Frumos! Foarte frumos! Abia astept sa-i revad pe Jon, Fieldy si Munky!

OZZY OSBOURNE
Ametiti de atita muzica buna, am abordat showul lui Ozzy cu calm si plini de pace interioara. Colegul Nicolas chiar spunea: "Daca Ozzy da chifla, nu imi mai pasa. Deja sint super multumit cu ce am vazut." Dar, pesemne nu stia ce vorbea... Chiar daca Ozzy e cirtit de toti ca e ramolit rau de tot, ca fara teleprompter nu stie versurile la cintece, ca nu mai aude, si cite si mai cite, asta nu inseamna ca si trebuie sa crezi toate astea si sa te astepti la un spectacol al unui bunicut intr-un carucior pe rotile. Hmm! Ar fi chiar culmea sa il subminezi pe "the real Iron Man". Caci un "IRON MAN" am vazut pe scena timp de doua ore!! Pentru cititorii nostri trebuie sa spunem ca din pacate nu a fost permisa fotografierea in decursul recitalului, asa ca ramine la latitudinea fiecaruia dintre cititori sa isi inchipuie cum a decurs acesta (sau...mai simplu..cautati pe YouTube!)

Pe post de intro a fost Carmina Burana. Din backstage Ozzy lua pulsul publicului caci vocea sa inconfundabila se suprapunea peste corul din Carmina: "Ooooo, Ooooo!! How are you crazy f..k..s out there?" Tensiunea in public crestea cu fiecare provocare lansata, pina cind Ozzy, impreuna cu Zakk, Mike Bordin si noul basist "Blasko" Nicholson, si-au facut aparitia pe scena si "The Madman" a declarat solemn: "Let the madness begin!". ..si da-i cu "Bark at the Moon"! apoi cu "Mr. Crowley", urmata de "I'm not going away " de pe ultimul (si excelentul) album "Black Rain".; moment de respiro cind Ozzy intreaba "You f..k..s like old Black Sabbath songs right?....War Pigs!!" . Apoi da-i din nou cu "Believer", "Suicide Solution", "Road to nowhere" "No more tears" si..nu mai tin minte!! "Here for you" de pe "Black Rain" si "Mamma I'm coming home" au fost momentele de acalmie in nebunia osbournica. Ozzy n-a stat locului o clipa, ba turnindu-si galeti de apa in cap sau peste public, ba stropind publicul cu un tun de apa, ba apucindu-l de plete pe Zakk , ba racnind in microfon "You are not crazy enough! Come on!"..nici urma de ramolisment in jocul lui de scena! Ceea ce a fost si mai comic e ca dupa bis-ul cu "Crazy train" si "Paranoid" "bunicul heavy-metalului" nu voia efectiv sa paraseasca scena, desi se facusera plecaciunile de rigoare si baietii din restul trupei isi lasasera de mult instrumentele in grija roadie-lor. Ozzy tot multumea publicului ("I love you all! God bless you!") si apoi incepea sa cinte vesel in microfon "Ole,ole,ole,ole!! You want one more song, ole!!" stirnind mirarea pe fata lui Zakk Wylde. In cele din urma s-a calmat si s-a retras in spatele scenei, desi din cind in cind se mai auzea cite un chicotit din microfonul aflat inca in mina sa si care evident nu fusese oprit...
Superba incheiere a unei zile de festival superbe! Cred ca toata lumea era in asentimentul lui Ozzy: de ce sa pleci acasa cind lucrurile tocmai de-abia s-au incins!?

Ne revedem la anul, ragazzi!

Dan H & Nicolas K.