Slayer... In Flacari! - cronica de festival
5 - 7 iulie 2008, Kavarna (Bulgaria)

- pe zi: 25 euro
- abonament doua zile: 35 euro
- abonament trei zile: 45 euro

TRUPE
MANOWAR, ALICE COOPER, SLAYER, IN FLAMES,, HOLYHELL

Bulgaria este o tara care pana acum 3-4 ani nu insemna nimic in muzica rock internationala. Vremurile s-au schimbat insa radical si o gramada de trupe importante au inceput sa viziteze tara de la sud de Dunare. Kaliakra Rock Fest este unul din evenimentele ce a ajuns la a treia editie. Dupa ce in prima zi pe scena au urcat cei de la HolyHell si Manowar, a venit randul lui Alice Cooper, pentru ca ultima zi de festival sa fie dedicata metalului greu, prin prezenta a doua mari nume, In Flames si Slayer. Asupra ultimei zile ma voi si opri cu povestirea, diverse probleme impiedicandu-ma sa fiu prezent la celelalte doua, dar la care nu a lipsit cu al sau Canon, prietenul Max, sa-si faca omul datoria (vezi galeriile foto de la festival). Demn de retinut, oarecum, e ca recitalul Manowar a durat nici mai mult nici mai putin de 5 ore!!

MANOWAR © rockxpress.ro

Dar sa revenim...
Am ajuns la Kavarna in jurul pranzului, pe o caldura ce m-a lovit direct in plex, temperatura fiind cu cel putin 3-4 grade mai mare decat in zona 2 Mai- Vama Veche, de unde decolasem cu o ora inainte. Orasul cu statut de statiune turistica este cochet si curatel, dar nu despre asta vreau sa va spun, ci despre blocurile pe care erau pictati diversi cetateni ca Ian Gilan, Lemmy sau Billy Idol. Primarul din Kavarna este "de-al nostru", asa ca omul a gasit de cuviinta sa orneze cateva blocuri din oras cu diverse figuri legendare ale muzicii rock, pentru a-i intampina pe turisti cum se cuvine. Respectul meu si sper sa fie votat si la urmatorul mandat. Stadionul Kaliakra ce a gazduit festivalul nu arata prea bine, cu tribune joase si pista de atletism de jur in prejur dar pana la urma nu asta era lucrul cel mai important, ca vorba aia... ma aflam la un concert de rock si nu la un meci de fotbal. In timp ce eram prezent sa-mi ridic acreditarea, s-a dat drumul la porti, prilej cu care am vazut cum cateva sute de oameni ce astepatau la intrare de ceva vreme au patruns "inside", asemeni leilor in arenele romane. De altfel orasul a fost cam toata ziua asediat de mii de tricouri negre, ce au ingurgitat cantitati industriale de alcool si au urlat pe limba lor diverse lozinci si indemnuri la "pace"! De asemenea, pot spune ca am vazut in cateva ore atatea tricouri cu Slayer cate nu am vazut in toata viata mea....
Cu o mica intarziere primii care au intrat pe scena au fost suedezii de la In Flames. O mare trupa ce a avut onoarea de a deschide un asemenea concert si care a capatat rapid atentia celor prezenti la stadion si nu in crasmele din zona. Pot afirma cu certitudine ca o asemenea formatie poate fi pe post de "frontmans" la orice mare festival din lume. Anders Friden este de altfel responsabil cu buna dizpozitie, vocalul celor de la In Flames "certandu-i" de altfel in repetate randuri pe cei ce stateau jos "ca nu sunt la opera". Muzica auzita m-a incantat efectiv, sound-ul melodic death curgand lin si agitand spiritele in primele randuri.

IN FLAMES © rockxpress.ro

Ca playlist, s-a inceput cu un Cloud Connected de control apoi s-a mers cam prin toate albumele, inclusiv de pe ultima realizare A Sense Of Porpose. A Mirror Truth si Disconected au facut incalzirea pentru un Trigger, Colony sau Only From The Weak (hmm... ce piesa tare!). Cu un sunet vizibil imbunatatit s-a continuat cu Come Clarity, Behind Space, Take This Life, The Quiet Place si s-a incheiat cu My Swett Shadow. Singurul regret e ca timpul a trecut mult prea repede, oamenii de pe scena salutand publicul fara vreun bis la activ, unde sa cante Pinball Map, asa cum ma asteptam. Asta e, poate ca intr-un viitor nu prea indepartat or sa ne viziteze si pe noi, cei de la nord de Dunare si unde aur sa cante probabil si mai multe "bucati" de pe albumele mai vechi mult indragite inclusiv de subsemnatul.

Ce a urmat e greu de povestit in cuvinte. Auzisem despre Slayer ca sunt "ceas" si ca "baga" ca pe CD, dar nu stiam ce sa zic. Acum dupa ce totul a trecut inca sunt mut de uimire si declar solemn ca afirmatia are acoperire deplina. Inca de la intro atmosfera a devenit incendiara la propriu si la figurat, aproape 10.000 de fani dezlantuiti, declansand "Jihadul ", inclusiv cu petarde si rachete de semnalizare! Tom Arraya - bass, Jeff Hannemann - guitars, Kerry King - guitars si Dave Lombardo - drums, au declarat din prima Gods Hates Us All. Intre rafale paralele si in serie de solo-uri de guitari, armonii de bass si bombardamente de tobe (asa ca si cum as fi pus un cd la casetofon), am reusit sa inteleg de ce o trupa de old school, sau thrash metal, sau cum vreti voi sa le ziceti uimeste si acum dupa mai bine de 20 de ani. Baietii sunt "profi" pana in maduva oaselor si meseria asta de a canta ce stiu ei mai bine, o fac acum si or sa o faca si peste 100 de ani.

SLAYER © rockxpress.ro

Duelurile solo dintre Kerry King si Jeff Hannemann, "trecerile" de tobe in toate directiile ale lui Lombardo si urletul din vocea lui Tom Arraya m-au infierbantat la maxim si aproape ca nu mai stiam dupa 90 de minute de dat din plete in continuu ce piese au cantat totusi oamenii aceia in negru de pe scena. Stati putin ca mi-am amintit. Baietii au trecut asa prin toate albumele, mai putin Divine Intervention si Diabolus In Musica. Au inceput cu Disciple, Jihad si Cult de pe albumele mai noi, dupa care ne-au luat la sentiment cu Die By The Sword, Chemical Warfire, Ghosts Of War, Captor Of Sin, Hell Awaits, Postmortem, War Ensemble, Spirit In Black. Apoi, mai spre sfarsit, cand atmosfera de pe stadion semana cu cea din iad, dar cand e furtuna, s-au cantat impreuna cu fanii celebrele slagare Dead Skin Mask, Raining Blood, South Of Heaven, Mandatory Suicide si Angel Of Death. Fara sa cante vreun bis, unde subsemantul se gandea cu groaza ca am sa primesc lovitura decisiva prin Seasons In The Abyss, cei patru muzicieni s-au retras, nu inainte sa ne comunice ca "s-ar putea sa ne mai intalnim noi pe undeva", lucru ce m-ar bucura fara din cale afara.

Concluziile le las sa le trageti voi, eu doar atat va spun: am asistat la un mare concert cu 2 mari formatii vocal instumentale de muzica rock! Un singur aspect vreau sa mai evidentiez, cel legat de organizare. Acest concert nu putea avea loc in Romania din urmatoarele motive: nu am vazut nici un bodyguard pe stadion, ci doar un singur tovaras care uda cu un furtun cu apa lumea din fata pentru resuscitare, in interiorul arenei puteai sa introduci de la o bere pana la o canistra cu vodca sau cognac, asta in functie de preferinte, iar strazile din jurul stadionului semanau cu o terasa mai mare unde se putea consuma orice si de oriunde. Cei cativa politisti prezenti se ocupau de fluidizarea traficului. Respect Kavarna, respect celor de la Joker Media ce au organizat festivalul si sper sa ne vedem cu bine si la anul!

ozzlau [at] rockxpress [dot] ro

HOLYHELL MANOWAR ALICE COOPER IN FLAMES SLAYER