One Event & Livada
Sala Agronomia - Bucuresti
15 februarie 2007

Pret: 60 RON

Matze
-

Nu am stat niciodata sa ma gandesc cum ar fi un concert Laibach, dar de acum inainte am sa ma gandesc la cum 'este' un concert Laibach si cum 'ar mai fi' inca unul. Concertul de pe 15 februarie din Bucuresti cred ca se poate numara de pe acum printre cele mai reusite ale anului, desi numarul spectatorilor nu a fost foarte mare. Au fost 'putini dar buni', un public de calitate si interesat.

Pana la inceperea concertului insa acest public a avut de asteptat ceva vreme... berea curge, timpul trece, nici nu am observat cand pe scena a inceput 'incalzirea', pe numele ei de scena 'Matze'; a strans in sala cativa oameni - he he, unii se incalzesc cu muzica, altii cu bere - , mai ales in momentele invitatilor speciali Artan si DJ Vasile (si cam 'secreti' as spune, avand in vedere ca nu am aflat de ei decat cu o zi inainte, dar ne plac surprizele!). Matze a facut din Artanu un artist pluridirectional si omniprezent :) spun asta pentru ca imi e dat sa il vad pe Artanu cam peste tot in ultima vreme: revenirea cu Timpuri Noi si concerte Timpuri Noi, apoi in corul Radio si prin decembrie alaturi de Therion :) ...acum uite-l alaturi de Matze si aproape de Laibach.

Matze © rockXpress.ro

O prezenta cat se poate de placuta pentru multi, niciodata plictisitoare, interesanta si potrivita in orice context (concluzia mea recenta), de data aceasta dovedind si alte calitati vocale decat cele cu care ne-am obisnuit. Dupa mica interventie a lui Artanu, a urmat un duo Dj Vasile/ Matze care ne-a apropiat 'electronic' de Laibach.

Matze © rockXpress.ro

Laibach-ul a fost chemat pe scena pe acorduri din 'Desteapta-te, romane!' fara voci, dupa o suita intreaga de imnuri sau/si cantece patriotice slovene sau mai bine zis iugoslave. Interesanta ar fi fost si o prezentare surpriza chiar de catre trupa a imnului Romaniei, care din punctul de vedere al melodiei este destul de ofertant pentru un remix tematic, mai ales in stilul Laibach (oare pe ce element sau actualitate romaneasca ar fi insistat daca il faceau?!); in fine, stim ca nu se poate si ca nu e asa usor in turneu sa mai faci o surpriza tarii gazda, dar de ce sa nu ma gandesc .... daca tot au inceput cu asta :)

LAIBACH © rockXpress.ro

Curios, concertul s-a desfasurat in continuare cu prezentarea aproape integrala a albumlui 'Volk', daca nu ma insel respectand chiar ordinea de pe album. Pare poate un pic deplasat pentru unii spectatori sa iti prezinti un album intreg intr-un concert, noi ne obisnuisem sa primim oaspeti pentru prima oara pe scenele romanesti care sa ne mai cante si piese 'clasice' avand in vedere ca erau primele sunete cantate pe plaiuri “ne-incantate” pana atunci. O consideram un fel de datorie a trupei fata de noi. Laibach ne-au facut totusi pe plac: au cantat ei aproape tot albumul Volk - e un turneu de promovare - dar asta a fost numai prima parte de concert. In a doua parte au facut cum ne 'place' noua, ceva piese de rezistenta si o trecere in acest fel prin cateva albume de referinta pentru urechea de ascultator roman. Dar... nu stiu de ce am impresia ca de data asta oamenii nu ar mai fi vrut neaparat sa auda piesele mai vechi si cunoscute, pentru ca cele noi au fost savurate la maxim. Mi s-a parut mai plin si mai greu sunetul in concert fata de cum il stiam din inregistrari; voci impecabile, precizie si eleganta (mai ales in ceea ce priveste prezentele feminine de pe scena), prezenta scenica foarte placuta desi minimalista la o prima privire. Publicul s-a adunat si in fata scenei, desi in acest fel devenea cam incomoda pozitia “gat sucit si cap dat pe spate” daca e sa luam in calcul si proiectiile din fundal care pur si simplu TREBUIAU urmarite.

LAIBACH © rockXpress.ro

Doua proiectoare pe scena, urcate in varful unor structuri metalice si ele (parca) intentionate in scenografie, au facut uneori mai mult decat o mie de cuvinte. De departe printre cele mai impresionante proiectii ale unui concert din Romania, acestea au dat mesajului muzical forta care pe inregistrare nu se simte la aceasta magnitudine. Imaginile aveau ceva important de spus pentru a completa muzica si versurile; nu vreau sa neg mesajul muzicii in sine, dar imaginile au contribuit la un impact mai puternic al melodiilor de pe Volk, notele si ritmurile au capatat nuante precum culorile din drapele, iar cuvintele intelesuri mai puternice si mai marcante. Fiecare tara a primit ce a meritat daca pot spune asa, au fost proiectii tematice in functie de melodie, unele fiind deja in videoclipurile noi.

LAIBACH © rockXpress.ro

Cred ca 'vizualul' a contat in acest concert destul de mult, fata de alte concerte. Personal cred ca cele mai marcante imagini au insotit “Anglia” astfel incat “the gracious queen” nu mi-a mai parut asa cand melodia s-a terminat :) Indiscutabil, cele mai complexe proiectii de concert din Romania pana acum, din punctul de vedere al mesajelor vizuale. Culoare si simboluri - din pacate aparatul foto nu poate surprinde tot ce a aratat acest concert (cateva imagini in galeria foto ce urmeaza). De fapt nu a fost concert, a fost spectacol, unul menit sa lase un ecou puternic dupa ce si ultima nota a fost cantata. Cine n-a fost, a pierdut ecoul!

anca@rockxpress.ro