HELL OVER THE PARADISE - cronica de METALCAMP07
Tolmin - Slovenia
16 - 22 iulie 2007

104 euro (inclusiv loc campare)
77 euro pentru abonament 3 zile
39 euro/zi

PAIN, MOTORHEAD, SEPULTURA, BLIND GUARDIAN, CRADLE OF FILTH, IMMORTAL, SATYRICON, BORN FROM PAIN, HATEBREED, THE EXPLOITED, SODOM, DORO, THRESHOLD, UNLEASHED, DEAD SOUL TRIBE, SADIST, ABORTED, CONVERGE, DISMEMBER, ENSIFERUM, DEADLOCK, DIE APOKALYPTISCHEN REITER, DEW-SCENTED, GRAVEWORM, THE VISION BLEAK, DISILLUSION, ELUVEITIE, VREID, KORPIKLAANI, ANIMOSITY, EVENTIDE, ARS MORIENDI, SARDONI, NOCTIFERA, PROSPECT, FULL BLOWN CHAOS....etc

Drept sa spun am auzit de acest festival doar anul aceasta. Se pare ca ar mai fi fost cel putin trei editii. In mintea mea ma gandeam ca organizatorii, avand deja experienta anului precedent, vor sti ce sa faca anul acesta. Big mistake!

Sa incepem cu inceputul: Sosirea.
Locul de desfasurare al Metalcamp este orasul sloven Tolmin, aflat foarte aproape de granita nord-estica a Italiei. Mai pe larg, orasul este asezat in Alpii Iulieni, intr-o zona de poveste, in care, cand nu este metal, este foarte multa linistite si pace. Asa ajungem si la supranumele festivalului: Hell over Paradise. Zona este decupata parca din Muntele Vrajit, doar ca vraja a uitat sa includa si clima-mediteraneana, sufocanta si pe alocuri insuportabila. Tolmin este asezat la confluenta a doua rauri ce coboara din Alpii Iulieni si acolo a si fost asezata Tabara de Metal. Am avut un atu in a bate vremea excesiv de calduroasa: apa rece a celor doua rauri.
Ascuns destul de bine intre munti, Tolmin ne-a pus ceva probleme sa ajungem in el cu avion+autobuz (in total 24 de ore!!!). Pentru cei ce vor sa mearga, o masina personala sau una inchiriata ar fi cea mai buna solutie.
Am descins in oras in dimineata zilei de 16 Iulie 2007 si am urmat indicatoarele spre tabara. Nu se dadeau inca acreditari asa ca ne-am indreptat catre locul de campare si
ne-am intins cortul. Slava Domnului ca se afla intr-o padurice si deci, aveam ceva umbra. Ceilalti participanti adica spectatorii, au avut  ca si loc de campare un camp imens si plin de soare. La pranz nu erau decat 40 de grade la umbra!

METALCAMP07 © rockXpress.ro

Am plecat sa studiem locul, scenele, imprejurimile. Scena de tinere talente era amplasata in vecinatatea locului nostru de campare. Cam dur! Cea mare era cam la aceeasi distanta in cealalta parte. Asta a fost: no sleep as long as they r playing! Acum ca se ne intelegem: pe scena mare urmau sa cante invitatii de marca ai taberei iar pe cea mica trupele ce aspira la celebritate.
Scena principala a fost gata insa abia pt a treia zi de festival!!! Asa ca Sepultura, Deadlock si Doro au cantat pe scena mica unde spatiul de vizionare se intindea pe cel mult 300 de metri patrati. Un prim mare minus pentru organizatori. Oricum, au fost urmariti cu aceeasi fervoare de catre rockeri si asta nu a contrat prea mult, copacii din zona suportandu-i pe acestia cam la fel cum Treebeard i-a suportat pe Pippin si Merry din povestirea epica a lui Tolkin.

METALCAMP07 © rockXpress.ro

Conferinta de presa cu Sepultura. Paolo Junior - plictisit, Andreas Kisser - pozand in leader, Derek Green - impunator si jovial totodata, iar the new drum boy-si el pe acolo... Ceea ce nu a mai fost la fel la concert. Au sunat ca niste diavoli, noul tobar nu este cu nimic mai prejos decat Igor Cavalera, ba chiar a adus si altceva care se potriveste perfect in Sepultura.
In timpul concertului imi reveneau in minte fraze de la conferinta de presa: Andreas va scoate un album solo cu prelucrari de chitara clasica, Derek are un proiect cu o orchestra de reggae. Daca nu as fi auzit cu urechile mele nu as fi crezut. Sepultura suna din ce in ce mai bine, fiecare se potriveste la locul lui, iar viitorul este cat se poate de roz pentru aceasta trupa care a trecut prin atatea. Si il merita!

SEPULTURA © rockXpress.ro

La conferinta as fi vrut sa ii intreb ce ar face, the drum boy si Derek, daca Paolo si Andreas ar veni intr-o zi si ar zice: Noi plecam! Si la fel pe Andreas si Paolo daca s-au gandit vreodata sa paraseasca formatia. Dar, chiar cand sa pun intrebarea, cineva l-a intrebat pe Paolo ce inseamna Sepultura pt el. Raspunsul a fost: Este viata mea! Si nu am mai pus nici o intrebare. Sepultura is carving on!
Dupa cum puteti vedea din program in prima zi, alaturi de Sepultura au mai evoluat si alte formatii, dintre care dupa umila mea parere merita a fi amintiti Dead Soul Tribe si One Man Army&The Undead Quartet.

A doua zi a fost inceputa de cei de la Deadlock despre care ascultasem un album si imi lasasera o impresie cel putin placuta. Asa au fost si in concert, singurul lucru neasteptat fiind varsta frageda (nu cred ca vreunul avea peste 20 de ani). In rest, blackmetal german de foarte buna calitate.

DEADLOCK © rockXpress.ro

Evenimentul celei de a II-a zile a fost, fara doar si poate (pentru mine cel putin) prestatia plina de exuberanta a celor de la Die Apokalyptischen Reiter sustiniti de o groaza de fani. Excelent concert cu toate ca nu am inteles o iota. Nici nu s-a simtit. Valul a fost atat de penetrant incat a trecut prin noi inainte si inapoi lasandu-ne lac de sudoare si cu sentimentul ca am vazut o trupa care va ajunge departe. Dupa, au urmat Korpiklaani (galerie foto) cu stilul lor i confundabil: un fel de redescoperire a filonului Red Nex but metal this time. Recitalul celor de la Dismember a fost in ton cu ce se intampla in fiecare zi (cu sporadice si huiduite exceptii) pe scena aspirantilor: hardcore&deep dark metal care i-ar face sa paleasca pana si pe Napalm Death.
Despre diva Doro putem spune ca nu prea i-a impresionat pe tinerii rockeri care au parasit in masa locul de desfasurare considerand-o, poate, prea soft.

DIE APOKALYPTISCHEN REITER © rockXpress.ro

In a treia zi a fost gata in sfarsit si scena principala. Era si timpul. Pain (galerie foto), Satyricon si Kreator au adus temperatura noptii inapoi la cea din timpul zilei.
Seara s-a incheiat cu un super recital Kreator in care Mille Petrozza&Co. au aratat ca mai au de spus multe in lumea metal de inceput de secol XXI.
Poate ca a venit timpul sa mai spunem ceva din ce nu au facut organizatorii. Atmosfera nu era foarte diferita fata de un concert din Romania dar unele nuante ne ajuta sa facem diferenta si mie personal sa imi placa mai mult la concertele trupelor straine din Romania decat la cele din vestul Europei. Existenta unui numar suficient de WC-uri ecologice (dupa parerea organizatorilor) nu i-a impiedicat pe micii rockeri plini de bani din Germania, Italia si Slovenia (care au constituit majoritatea la festival) sa isi faca nevoile pe unde apucau, starnind rauri care se adunau in imense balti de lichide mictionate pe care organizatorii le lasau pur si simplu sa se usuce si nici macar nu se sinchiseau sa le clateasca a doua zi cu niste apa!!! In asa fel incat dupa doua zile de folosire, arena din fata scenei mari (prea stramta si ea dupa parerea mea) putea ca un cuib de motani in calduri.
Dar ce mai conteaza: este deja vineri si headlineri sunt Motorhead!
Tot din cauza caldurii am fost in stare sa urmaresc integral doar ultimele trei trupe. Si am inceput cu numitii Ensiferum care au adus o boare de racoare finlandeza in stilul lor un pic mai dur dar din acelasi filon Korpiklaani. Buni ei ashea….

ENSIFERUM © rockXpress.ro

Poate cei mai asteptati de catre rockerii tineri, cei de la Cradle of Filth (galerie foto) au fost transformati intr-o gluma chiar de catre frontman-ul lor, Dani Filth a carui prestatie a fost execrabila. Si cu o zi inainte, "the Dani" care deja aparuse in peisaj, a avut ceva de impartit cu oamenii de la securitate, beat fiind. La fel de beat s-a suit si pe scena fiind la cativa milimetri de o cadere apoteotica. Dupa cateva scremete de purcelus isteric a facut greseala sa cante Nimphetamine pe care am recunoscut-o doar datorita sopranei voluminoase ce ii tinea locul lui Liv Kristine. Dupa melodie, Dani si-a apostrofat basistul (uitand sa ia microfonul din jurul gurii) cam asa: What the fuck was that on bass guitar? A fost inceputul sfarsitului. Timp de inca doua melodii, Dani a aruncat cu tot felul de lucruri de pe scena in public, oameni de ordine sau fotografi, lipsind foarte putin ca unul dintre oamenii de ordine sa se urce la el si sa ii traga niste pumni, dupa ce acelasi Dani directionase un reflector direct in capul saracului om. Si acum cireasa: in timp ce Dani prezenta o melodie, trupetii Cradle au parasit pur si simplu scena si l-au lasat sa ia toate huiduielile. Urat, dar oamenii au avut dreptate.
Dar sa-l lasam cu ale lui! De fapt am inteles ca a si fost inchis dupa tot ce a performat pe scena si in afara ei.

Venise timpul pentru cel mai incandescent moment al festivalului de pana atunci: MOTORHEAD!!!
Lemmy and Co. erau la portile scenei… si au intrat!
Simplu si usor, ca si cand nimeni nu i-ar fi cunoscut, Lemmy i-a prezentat cam ashea:
We are Motorhead!And we are playing rock’n’roll! Are you feeling well? We are here to fix that! Si s-au dezlantuit! Sfanta Treime a rockului mondial a rupt gura tuturor care credeau ca inainte de acea seara vazusera concerte. In cel mai pur stil, au cantat pe rand, Iron Fist, Ace of Spades si o gramada din piesele ce au fost inspiratie pentru atatea alte formatii care i-au urmat. Punctat de solo-ul lui Phil Campbell si cel al tobarului (care a incropit o tornada de bete de toba deasupra lui) recitalul legendelor rockului s-a incheiat cu un Overkill apoteotic. A fost o lectie de orice in primul rand pt cei ce ‘cantasera’ inaintea lor, cat si pentru micii rockeri care inca se mai credeau duri pt ca asculta Dismember, de exemplu.

MOTORHEAD © rockXpress.ro

Cea de-a patra zi Lemmy a incheiat-o foarte simplu: Don’t forget us! We are Motorhead! And we are playing rock’n’roll! Si in timp ce Phil Campbell il prezenta ca pe ‘the man with the biggest balls in rock’n’roll’, Lemmy a iesit usor din scena, salutand.

MOTORHEAD © rockXpress.ro

In ultima zi a festivalului numele ce atrageau atentia s-au inmultit si in ciuda caldurii insuportabile, Grave Digger (galerie foto) ne-au incantat cam de pe la 6 seara. Au urmat Exploited cu alaiul lor de fani punk, pentru ca exact cand credeam ca am scapat de caldura, Sodom sa incinga atmosfera la maxim cu un inedit slalom prin nenumaratele lor albume.
Dupa aparenta acalmie in stil Blind Guardian a urmat ultima formatie din festival: IMMORTAL!!!
De data asta tot ce vazusem ca si show la acest festival a palit in fata furiei nordicilor! Machiajele si efectele pirotehnice au completat de minune ceea ce au dat din ei acesti oameni si nimic nu a fost nici un moment nelalocul lui. Poate ca imaginile vor vorbi mai bine in locul descrierii. A fost un spectacol superb la care nimeni nu cred ca a avut timp sa se plictiseasca.
Immortal au incheiat festivalul intr-un mare fel nelasand sa incolteasca nici un regret in asistenta.

IMMORTAL © rockXpress.ro

Luat in mare, MetalCamp 2007 a fost o reusita, chiar daca a avut carentele sale. Totusi, nu am simtit si acolo ‘foamea de metal’ care se vede in Romania la concertele de gen. Dupa parerea mea, asta a scazut mult din atmosfera, dar castigurile au fost in alte parti. Asa ca, doamnelor si domnilor de metal din Romania, bucurati-va cat inca mai simtiti fiorul si nu ati cazut in nemarginirea blazarii!
Tschuss!

Bogdan