Paradis regasit intr-un Bucuresti pierdut - cronica de concert
Romexpo - Bucuresti
19 ianuarie 2008

55 lei (5-31decembrie 2007)
70 lei (1-19 ianuarie 2008)

Negura Bunget

Sambata, 19 ianuarie 2008. In drum spre pavilionul 18 al Complexului Romexpo din capitala, la ora 15.30 cand era programata sesiunea de interviuri, atmosfera bucuresteana parea daca nu gothica, cel putin deprimanta. In afara de vremea mizerabila plina de o ceata densa...londoneza, imprejurimile din jurul pavilionului pareau desprinse dintr-un film apocaliptic: noroaie, santuri, sapaturi, pustietate totala. Doar trei caini s-au tinut dupa noi pana la usa salii de concert, unde spre surpriza noastra Steve Edmondson pazea intrarea ca un veritabil portar:) Sala, in schimb, arata bine pentru astfel de evenimente: aerisita (cu aer conditionat, dar si caldura), larga si mai ales, cum avea sa se dovedeasca mai tarziu, buna si din punct de vedere al acusticii. In sfarsit s-a gasit un loc unde se pot desfasura pe timp de iarna concerte pentru un numar mediu de spectatori. De aceasta data au fost in jur de 2000 de oameni.

Am revenit in aceeasi atmosfera dupa interviu, la ora 19.00, ora de intrare respectata de primii artisti ai serii, Negura Bunget. Avand in vedere anuntul facut cu mult timp inainte ca recitalul bucurestean se va transforma intr-un DVD, dar si faptul ca trupa nu a avut prea multe aparitii live in zona, ma asteptam ca multi din cei prezenti sa fie acolo pentru
black-erii timisoreni. Din nefericire nu a fost sa fie.

Negura Bunget © rockXpress.ro

In timpul concertului lumea dadea vadite semne de plictiseala ocupandu-si timpul cu discutii, bere, plimbari fara sens prin sala sau tigari...acestea din urma afara din pavilion (excelenta ideea organizatorilor de a interzice fumatul in sala). O mica parte a preferat sa stranga randurile in fata, sa sustina recitalul, de altfel profesionist prestat de cei de pe scena. Recunosc ca nu sunt un mare ascultator al celor de la Negura Bunget, dar cu usurinta pot sa afirm ca au fost mult peste unele trupe de gen vazute live si cu nume mult mai grele (Cradle of Filth ar fi un exemplu)...

Negura Bunget © rockXpress.ro

E trist insa sa vezi ca cea mai recunoscuta trupa romaneasca de metal pe plan extern nu are parte de o sustinere pe masura in tara, si ca probabil realizatorii DVD-ului vor trebui sa munceasca serios la montaj, sa puna un public care sa dea bine ca reactie a ceea ce se intampla pe scena. O ora jumatate de metal de cea mai buna calitate, o trecere in revista a materialelor Maiastru Sfetnic, ‘N Crugu Bradului sau OM, totul pe un sunet foarte bun...lucru care s-a evidentiat si in timpul recitalului care a urmat. Se poate, deci...
[petru@rockxpress.ro]

Imediat dupa terminarea recitalului Negura Bunget, am strans cu totii randurile, in cautarea unor locuri cat mai bune de privit si auzit o trupa a carei revedere si reascultare ne face multora o mare placere. In 2005, concertul Paradise Lost de la Arenele Romane m-a lasat cu o oarecare frustrare: show-ul a fost unul pe masura unei mari trupe, cu o prestatie absolut de neuitat, insa sonorizarea destul de deranjanta, cu mult distors. De data aceasta, am stiut si m-am bucurat ca sunetul din pavilionul 18 va fi mai aproape de asteptari.
Dupa o pauza de aproximativ trei sferturi de ora, Paradise Lost au urcat pe scena, salutand publicul, cu o evidenta bucurie a revederii. "The Enemy" a deschis concertul, o piesa deja consacrata de pe ultimul album, "In Requiem". Si da, sunet foarte bun! "In Requiem" a fost in continuare bine reprezentat de "Ash & Debris", "Praise Lamented Shade", "Requiem", "Unreachable", "Never for the Damned" (prima la bis), practic primele 6 piese ale albumului.

PARADISE LOST © rockXpress.ro

Inca de la primele riff-uri, in centrul salii si aproape de scena, cativa baieti veseli s-au aruncat intr-un pogo frenetic. S-au impins, s-au contorsionat, au dat din plete, s-au aruncat in toate directiile intr-o continua miscare browniana. Restul celor prezenti au fost ochi si urechi. Dovada ca publicul unor astfel de concerte, se triaza tot mai mult. Paradise Lost, la a treia prezenta in Romania, a insemnat astfel un concert pentru cunoscatori ;)
Am mai ascultat "Erased", "No Celebration", "So Much is Lost". Atmosfera deja calda a fost aproape de a lua foc la "As I Die", "Gothic" sau "One Second".

PARADISE LOST © rockXpress.ro

Greg Mackintosh, Aaron Aedy la chitari si Steve Edmondson la bass, in primul rand al scenei, au fost starurile serii. Nu putem avea nimic de reprosat solo-urilor perfecte sau bassului puternic si categoric, nici tobelor. Ceea ce a intunecat usor fruntile ascultatorilor a fost de data aceasta vocea lui Nick Holmes, usor slabita, plata, fara inflexiuni, fara nici cel mai mic sau modest growling. Un Nick Holmes aproape de nerecunoscut, el insusi slabit, fara energie. Nostagia timpului lui "Gothic", "Shades of God" sau "Icon" a coborat usor printre cei prezenti, care au inteles ca nu se mai poate live "Pity the Sadness" sau "Mortals Watch the Day" sau "Falling Forever" sau "Dead Emotion". In acest concert, "As I Die" si "Gothic" (placuta surpriza!) , desi atat de bine cantate de restul trupei, au fost slab sustinute de Nick. Nu putem sti cauza acestui regres, insa Paradise Lost ramane oricum un "Symbol of Life" pentru multi dintre cei care le-am urmarit evolutia in timp, una din cele mai bune formatii ale adolescentei metalice.

PARADISE LOST © rockXpress.ro

Pentru ca un astfel de concert gothic sa capete lumina si culoare, cineva s-a gandit sa strecoare in sala o mireasa furata, care nici nu a plecat pana la final. Nu stiu cum s-a reintors proaspata doamna la propria-i nunta, printre sarmale, hore, macarene si "brasovence", dar eu sper sa fi devenit o fana a trupei. Si sa-i fi dedicat nasului la intoarcere "One Second" :)
Bis-ul a fost o surpriza foarte placuta si momentul cand publicul s-a incins cu adevarat. "Never for the Damned", "Embers Fire", "Last Time" si "Say Just Words". De aici, cheful ar fi putut continua pana tarziu in noapte.
Paradise Lost, "taticii" metalului gothic, dovedesc astfel ca dupa 19 ani de activitate un "requiem" nu inseamna neaparat sfarsitul...
[cristina@rockxpress.ro]

PS - Organizare excelenta, cum deja ne-am obisnuit la evenimentele care poarta semnatura One Event. Multumim!