Placebo - un medicament cu placute reactii adverse
ROMEXPO - Bucuresti
21 iunie 2009

175 lei (zona A); 100 lei (zona B)

Expatriate

Pe toti prietenii mei i-am batut la cap cu concertul Placebo din 2006, de la Sziget – Budapesta. Si am reusit pe multi sa-i conving ca un concert Placebo nu se rateaza, oricat de heavy-metalist ai fi. Imi aduc aminte ca atunci, in 2006, vazandu-i pentru prima oara live, timp de o ora si jumatate am “inhalat” o doza mare de serotonina. Nu exagerez daca spun ca pur si simplu am plecat fericita de acolo si convinsa ca este un concert pe care nu-l voi uita niciodata. Totul a decurs perfect, iar cei trei Placebo de atunci, desi extrem de sensibili in muzica, pe scena afisau o putere si o siguranta uluitoare.
Evident ca asteptarea a fost mare…
21 iunie 2009, o zi de vara frumoasa, cu caldura suportabila pentru Bucuresti, anunta o seara perfecta pentru un concert in aer liber marca Placebo. La Romexpo, aproximativ 7000 de oameni au umplut spatiul Parcarii C, un spatiu amenajat cu toate cele necesare aprovizionarii lichidelor racoroase, un spatiu mereu placut si perfect pentru concerte in aer liber.
Pe Expatriate, cei care au deschis seara Placebo, nu-i ascultasem niciodata si nu stiam mai nimic, cu exceptia faptului ca sunt din Australia si ca cei de la Placebo i-au adus cu ei. Motiv pentru care nu m-am indoit nici o clipa ca ar trebui sa sune bine. Si asa a si fost. Tuturor celor care iubesc indie sau rockul alternativ le recomand cu caldura o auditie Expatriate, pentru ca australienii nu sunt doar buni instrumentisti, cu personalitate si charisma, ci stau foarte bine si la capitolul compozitie. Recitalul lor a antrenat publicul pe care il pot numi alternativ, caci in pauza dintre cele doua concerte am avut timp sa studiez multimea neomogena, cu varste diverse, cu preferinte vestimentare si de accesorii interesante, cu provenienta probabil din cele mai diverse medii.
Standurile cu materiale oficiale Expatriate si Placebo au fost asaltate de zecile de fani si in scurt timp, am putut vedea cea mai mare densitate de tricouri Placebo. Regret si acum ca sacosele s-au terminat prea repede;)

Expatriate © rockXpress.ro

Expatriate © rockXpress.ro

Expatriate © rockXpress.ro

Expatriate © rockXpress.ro

Expatriate © rockXpress.ro

Expatriate © rockXpress.ro

Ora 21,00 a zilei de 21 iunie – solstitiul de vara si cea mai lunga zi a anului, in care “batalia pentru soare” a fost o victorie pe toate planurile – a adus cu sine o surpriza de proportii: Placebo live inseamna acum 6 oameni, cu cei trei geniali muzicieni – Brian Molko-voce si chitara, Stefan Olsdal-bas, chitara si voce si Steve Forrest- tobe si voce, inlocuindu-l din 2008 pe Steve Hewitt – sustinuti acum de inca trei, o domnisoara care presteaza la clape, vioara si voce, si doi domni interesanti, un croat si un rus, care canta la chitara, bas si clape deopotriva… Si voce! Intr-un cuvant, un recital al unor adevarati maestri ai instrumentelor, un recital de 20 de piese din cele mai diverse, in care basul se schimba mereu cu chitara acustica, in care chitaristii canta si la clape si la voce, in care Brian Molko isi schimba chitara cu fiecare piesa cantata, in care spatiul primitor si frumos luminat al scenei se impleteste cu o continua comunicare, o continua miscare a celor sase, metodica si surprinzatoare, de perfectionare a soundului si a compozitiei live. Ecranul lung si ingust din spatele scenei, cu proiectii viu colorate a amplificat imaginea celor sase instrumentisti cu un efect vizual spatial care, impreuna cu luminile scenei si cu sunetul foarte, mult mai electric decat ne-am fi asteptat, ne-au creat pana in final un efect halucinogen, efectul Placebo…

Placebo © rockXpress.ro

Emotia de a-l avea doar la cativa metri in fata pe Brian Molko a smuls tipetele isterice ale sutelor de fane, miscari convulsive, mii de maini ridicate, voci care cantau sau care cereau alte piese, o nebunie receptiva si insetata de muzica buna.
Multi dintre noi am ascultat in prima auditie o mare parte a noului album, “Battle for the Sun”, un album 100% Placebo, in care deja am recunoscut hit-uri pentru “eternitate” “For What It’s Worth”, “Battle for the Sun”, “Come Undone”, "Ashtray Heart", "Speak in Tongues", "Julien", "The Never-Ending Why", "Happy You're Gone" au pornit spre public cu forta unui uragan electric, amplificat de emotia unor piese vechi si dragi, pe care de data aceasta le-am ascultat cu un sound inzecit metalic si electro.

Placebo © rockXpress.ro

Chiar daca multi dintre noi ne-am fi dorit sa ascultam si “Pure Morning” sau “Post Blue” sau ” "Without You I'm Nothing" sau "One of a Kind", ceea ce Placebo ne-a oferit in seara de 21 iunie a anului 2009, din repertoriul lor de 15 ani, - respectiv “Follow The Cops Back Home”, “Every You Every Me”, “Special Needs”, “Black Eyed”, “Meds”, “Special K”, “Song To Say Goodbye”, “Infra-Red”, “Bitter End” si genialul final cu “Taste in Men” – a fost mult peste asteptarile noastre in ce priveste calitatea, forta, ritmul alert, energia si furia soundului atat de puternic si electrizant, incat atmosfera de la Romexpo s-a transformat intr-o nebunie a decibelilor, a vizualului, a compozitiei originale, inedite, perfect adaptate live-ului (cu vioara si clape si cu 4 chitari!) si intr-o sublimare a realului. Energie, doar energie in stare pura.

Placebo © rockXpress.ro

Conectati permanent la “curentul alternativ” Placebo, Brian Molko ne-a complimentat, ne-a multumit, ne-a “mangaiat” numindu-ne frati si surori, a fumat pe scena marturisindu-ne ca se bucura sa se alfe intr-o tara in care poate fuma pe scena ("From where we come from, in UK, they're slowly taking away every piece of freedom that we have. It's fantastic to be amongst you, filling our lungs together.")  A prezentat intr-un mod original componenta trupei, iar cand a ajuns la vechiul coleg al sau de 15 ani, prietenul Stefan Olsdal, l-a declarat “The Queen of Sweden”. “The Queen of Sweden, which is a King”, a completat Olsdal, care l-a numit la randul sau pe Molko, “My Drama Queen”… Prietenii stiu de ce :))
Remarcabil si acest punker Steve Forrest, o prezenta masculina incantatoare pentru zecile de fane isterizate, dar si un adevarat “drac” al tobelor, rupandu-le, fara o clipa de ragaz. O miscare foarte buna in componenta de 15 ani a trupei, care da un aer proaspat muzicii actuale…
… si un sutien alb aruncat pe scena de o fana, care probabil n-a mai putut suporta tensiunea… :D Si zambetul pe sub mustata a lui Olsdal, usor intrigat de gestul reflex…
M-am (re)convins ca Placebo nu e doar muzica hipnotizanta, emotie, contradictie, tristete si nostalgie, ci poate fi si speranta cu acest exceptional “Battle for the Sun”. Si mai ales muzicieni care scriu istoria rockului alternativ.
Salutam si multumim One Event pentru cel de-al doilea remarcabil concert Placebo in Romania si speram ca va exista si al treilea. Care evident, nu poate fi ratat! Pana atunci, insa, ne vom revedea la Editors...

Cristina [at] rockxpress [dot] ro