Casa de Cultură a Municipiului Sibiu, cu sprijinul Consiliului Local Sibiu şi al Primăriei Sibiu
12 - 13 iulie 2008, Stadionul Municipal Sibiu

Bilete pentru sâmbătă, 12 iulie: 75 RON
Bilete pentru duminică, 13 iulie: 75 RON
Abonamente pentru ambele zile: 110 RON

Kreator, Helloween, Testament, Doro Pesch, Benedictum, Axxis, Betrayer...

Vara metalica 2008 a continuat sambata, 12 iulie, cu un alt mare concert de pus in rama, Kreator si Testament la Sibiu, in cadrul primei editii a festivalului Rockin' Transilvania. Dupa ce in urma cu o zi am acultat profetii metalice cu cei de la Judas Priest in cadrul Aftershock-ului de la Bucuresti, am ajuns la Sibiu sambata pe seara dupa un drum destul de tonic pe valea Oltului. Orasul te frapeaza in mod deosebit cu linistea si atmosfera de "burg" adormit de Transilvania, senzatie ce am gasit-o din pacate si prin jurul stadionului municipal din Sibiu, unde toate erau calme si bune, un festival de metale grele fiind in plina desfasurare intr-o liniste apasatoare. De la inceput vreau sa precizez ca sunt cu totul de acord cu initiativa Casei de Cultura din Sibiu de a organiza acest festival (orice manifestare rock este binevenita), dar perioada in care a fost programat este de discutat. La o zi de Judas, si la alte cateva zile distanta de Artmania, un festival deja traditional in zona, plus evenimentele stiute cu Metallica si Iron Maiden, anticipau o prezenta a publicului destul redusa. Ocupat fiind cu cazarea nu am ajuns din pacate decat pe la sfarsitul show-ului celor de la Altar, cand pe stadion nu se aflau mai multi de 1200 - 1300 de oameni, marea lor majoritate tolanita pe iarba sau pe la terasele cu bere si sucuri. In drum spre zona din fata scenei am aflat printre altele ca ziua fusese deschisa de o trupa autohtona numita Betrayer care dupa parerea subsemnatului, a cantat intr-un anonimat total, doar tabela de marcaj a stadionului pe care era scris Sibiu-Oaspeti 7-0 (sic, ca sa stim cu cine avem de-a face), fiind martora evenimentului. Au urmat americanii de la Benedictum cu o cetateanca voluptoasa pe post de vocala, care a mai incins putin atmosfera, clujenii de la Altar (ca si alte multe cazuri), fiind cu adevarat deschizatorii de drumuri pentru trupele "grele".

Testament au aparut in fata celor 1500-1600 de fani stransi pana la urma, putin dupa ora 20.00, cu doua "hituri" din perioada de aur, Over The Wall si Into The Pit. Trebuie sa marturisesc ca de multa vreme incercam sa-i vad la lucru pe cei ce au pus umarul serios la inflorirea fenomenului thrash metal si visul mi s-a implinit exact cand nu ma asteptam si in plus de asta si cu mister Alex Scholnik la guitara, omul fiind poate cel mai bun in ale solourilor de gen. Ce a urmat e greu de spus. O avalansa de piese cam de pe toate albumele Testament si un iures de solo-uri de guitara, in rolul principal acelasi Alex Scholnik. De remarcat si energia debordanta a lui Ckuck Billy, acelasi one man show care a cantat la mai putin de 24 de ore de la moartea mamei sale. R.I. P.! Cu un nou tobar, Paul Bostaph (ex Slayer), in mare forma, am inteles de ce anumite trupe canta ca si la prima tinerete, iar altele dispar inainte sa auzi de ele. Pacat de sunetul care a bruiat urechile celor prezenti, la un moment dat fanii amenintandu-i chiar cu represalii pe cei din turnul de control. Mai pe sfarsit parca ne-a mai lasat in pace, dar problemele aveau sa continuie, cei drept mai putin, si la Kreator. Sper intr-un viitor festival fara necazuri de acest fel, persistente din pacate doar pe plaiurile mioritice.

TESTAMENT © rockxpress.ro

Revenind la play-list, sa amintesc asa la prima strigare Practice What You Preach, The New Order, Soul of Black, apoi ceva de pe utimul Formation of Damantion, More Than Meets The Eye si Henchmen Ride (unde lumea stia deja versurile), apoi Trail Of Tears, ca sa ne mearga la inima si dezlantuirea finala a fanilor pe The Preacher, Low, Do Not Resuscitate, Three Days.

TESTAMENT © rockxpress.ro

TESTAMENT © rockxpress.ro

Alone in The Dark a reprezentat clipa emotionanta pentru multi din cei prezenti, cand membrii trupei au adus un omagiu curentului Bay Area, si evident orasului San Francisco, amintind de o mare trupa ce se afla intr-un inexplicabil si nedrept con de umbra, Exodus. Sfarsitul a fost incendiar, Disciples Of The Watch formand valurile de mosh-pit dar intr-o nota maxima de civilizatie. Uite ca se poate sa intram si noi in randul lumii, in materie de "cultura unor festivaluri de metal greu si manifestarile sale de gen". Mai bine mai tarziu decat niciodata. Fara vreun bis cei de la Testament si-au luat revedere de la fani cu promisiunea de a reveni si la anul si cu regretul personal ca 80 de minute au trecut fara sa-mi dau seama.

TESTAMENT © rockxpress.ro

Pe cei de la Kreator ii mai vazusem pana la momentul Sibiu de 2 ori. Si nu as fi crezut ca acest ultim recital avea sa fie cel mai bun dintre toate. Inca din momentele premergatoare show-ului mi-am dat seama ca ceva nu este in regula, scena fiind ornata cu panouri simpatice cu diverse categorii si forme de capete de morti, asta in timp ce deasupra tobelor plana un ecran urias pe care avea sa fie proiectate in timpul concertului filmulete horror si imagini cu teutonii din tinerete.

KREATOR © rockxpress.ro

Nu stiu daca stiati dar vocalul celor de la Kreator se numeste Mille Petrozza:). Omul este pe jumatate sarb pe jumatate italian, traieste la Essen in Germania si a infiintat pe la inceputul anilor '80 formatia de care aminteam. Dupa cum va povesteam il mai vazusem pe "thrasher" in 2 concerte, dar ce avea sa faca sambata pe scena festivalului din Sibiu m-a lasat ca la dentist. Efectiv individul a fost "un butoi cu pulbere", replicile si indemnurile repetate la "fucking mosh-pit", aruncand in aer masele prezente in fata. In afara de asta omul este si un bun orator cu talente inascute de prezentator de televiziune spiciurile despre "minciunile politicienilor" si "distrugerea planetei" avand rol de intro-uri pe multe din piese. Totodata se pare ca a invatat si inca bine si istoria locului, nu de putine ori amintindu-ne ca suntem in "mistica si intunecata Transilvanie".

KREATOR © rockxpress.ro

Nu trebuie omis din ecuatie nici celalalt membru marcant din Kreator, este vorba de Ventor, domnul responsabil cu tobele, care mai avea putin si rupea cinelele, si la care ma gandeam cu groaza cum ar fi fost sa faca echipa cu Scholnik, de la Testament. Era vai de noi si de urechile noastre. Ca play-list baietii au intocmit un program "greu de dus", pentru muritorii de rand asa ca noi, cu piesa de deschidere, Violent Revolution, urmata de agresivitati in serie ca Plesure To Kill, Enemy Of God, People Of The Lie, Extreme Aggresion, Awakening Of The Gods, Phobia, Impossible Brutality, Renewal, Betrayer, Europe After The Rain, sau Lost.

KREATOR © rockxpress.ro

Sfarsitul a fost apoteotic, bisul cerut cu insistenta de fani zguduind din temelii Sibiul. Reconquering The Throne a fost piesa care a mai cimentat putin prietenia Kreator-Testament, Petrozza dedicand "slagarul" oamenilor din San Francisco. A urmat macelul din finalul oricarui concert Kreator, cu toata lumea urland din toti rarunchii, "It's time to rise... The Flag Of Hate", urmata de Tormentor. A fost si momentul de final, dupa aproape o ora si jumatate de metal de cea mai buna calitate.

KREATOR © rockxpress.ro

Ca si concluzie, regret doar ce am mai spus si la inceputul cronicii: aceste doua mari trupe meritau cu siguranta mai multi fani, si ii puteau avea cu siguranta daca se reusea programarea festivalului in alta perioada a verii. Dar si aici e de discutat, pentru ca e posibil ca cele doua formatii sa fi declinat oferta organizatorilor la acea data ipotetica. Sper ca la anul toate aceste mici imperfectiuni organizatorice sa dispara si sa avem parte de o a doua editie a Rockin’ Transilvania la fel de bogata in trupe de metal "adevarate" si programat intr-o perioada mai libera din punct de vedere concertistic.

ozzlau[at]rockxpress[dot]ro

PS: A urmat si o a doua zi de festival, unde capete de afis au fost Hellowenn si "regina neincoronata” a heavy metalului, Doro Pesch, dar din pacate nu am mai putut fi prezent din motive de "agenda prea incarcata" in ale rockului.