Metal din tara ciocolatei - cronica concertului SAMAEL in Bucuresti
Metalfan, One Event & Sonic Engine
Sala Agronomia - Bucuresti
2 decembrie 2006

Preturi: 55 RON (primele 1000);
65 RON (urmatoarele 1000)

Avatar, Dies Irae

Ca de obicei pentru noi, o zi de concert in capitala incepe cu drumul spre localitatea mentionata pe DN1. La fel s-a intamplat si sambata 2 decembrie pentru concertul Samael din Agronomie. De data asta a fost un drum mai special avand in vedere proaspata intrare in vigoare a noului cod rutier. Dar masurile de prevedere au tinut doar primii kilometri apoi totul reintrand in "normal"... Ora destul de matinala la care aveam programat interviul ne-a facut sa calcam mai mult acceleratia decat era normal. Ne cerem scuze astfel in mod public organelor abilitate si promitem ca nu mai facem....pana la concertul viitor, normal.
A urmat cautarea hotelului unde avea sa se intample prima intalnire cu cei din Samael. Gasit usor, apoi o scurta dar binevenita asteptare pana sa intram in sala amenajata pentru asa ceva.

rockxpress.ro: Veniti din cea mai cosmopolita tara din Europa...
Vorph: Asa spunem si noi...

Peste numai sase ore au inceput sa se stranga randurile in Sala Agronomia. Lume mai putina ca la precedentul eveniment de gen, dar parca mai spectaculoasa, circa 1200 de oameni "etalandu-si" vestimentatia black. Cu greu puteai zari un tricou de alta culoare, sau un alt fel de tinuta. De departe s-a detasat o tanara, remarcata de toata lumea, intr-o tinuta usor bizara: mantie de calugar cu gluga si sforicica legata la mijloc (cei curiosi o pot vedea in galeria foto). Parerile au fost insa impartite, majoritatea cazand de acord ca aduce mai mult a "Doamna cu coasa". Dupa saluturile (pupaturi, dupa caz) schimbate cu cei obisnuiti la astfel de evenimente si berile degustate in deschidere a urmat o usoara scanare a salii, lucrul demn de remarcat cu adevarat fiind ca de data aceasta nu se mai fuma in sala... cu exceptia unor agenti de paza si a unora prinsi in ingramadeala din fata scenei si care nu mai rezistau presiunii.

19 si ceva - prima trupa de deschidere: Dies Irae. Dupa ce am ascultat pe-acasa noua aparitie a lor in domeniu eram chiar foarte curios sa vad ce se intampla, mai ales ca suna destul de bine.

Dies Irae © rockXpress.ro

Astfel recitalul a inceput cu o proiectie a videoclipului facut pentru "Shadow Boxing", aceeasi piesa fiind si punctul maxim al evolutiei lor pe scena. In rest, am remarcat prestatia bateristului, dar si sunetul destul de....ciudat, nefiind in stare sa imi explic cauza.

Dies Irae © rockXpress.ro

La obiectii ar mai intra si imaginea trupei care lasa mult de dorit. Pentru cineva care isi doreste sa cante black si cu un asemenea nume de trupa parca nu e prea ok sa vii imbracat pe scena ca si cum te-ai duce la...cumparaturi, sa zicem.

Dies Irae © rockXpress.ro

Mult mai circumspect i-am asteptat pe craiovenii de la Avatar, avand in vedere autocaracterizarea chitaristui Dan Scurtu facuta pe site-ul oficial. Chiar m-am intrebat cum poate sa compuna cineva care "nu suporta" oameni precum: Jim Morrison, John Lennon sau Kurt Cobain.... Se pare insa ca nu are nici o legatura. Oamenii suna chiar bine, se descurca live, iar vocalul Marius Popeanga duce in spate lejer intreaga trupa. De data asta si sonorizarea i-a ajutat destul de mult.

Avatar © rockXpress.ro

Avatar © rockXpress.ro

Avatar © rockXpress.ro

Pauza pana la intrarea elvetienilor a fost din plin apreciata mai ales de partea feminina din sala datorita tehnicianului care a facut ultima proba de sunet, un domn bine proportionat, desprins parca din filmele cu recuperatori asiatici sau din mult mai cunoscutele gale de K1. In ciuda infatisarii destul de fioroase parea destul de comunicativ si volubil, glumind in dese randuri cu cei din primele randuri. Tin insa la parerea ca acelasi domn s-ar descurca de minune si in postul de bodyguard al celor din trupa.

Lumini stinse....intro lung cu "Jupiterian Vibe". Ma asteptam ca la primele acorduri sa crape sala, dar...de data aceasta sunetul a fost cristal. Nu extrem de tare, dar destul de puternic, clar si limpede. Entuziasm general de la primele piese. Lume clar constienta ca nu e nevoie de prea multa introducere sau tatonare, ca sa fac o trimitere la celebrele comentarii din timpul meciurilor de fotbal.

SAMAEL © rockXpress.ro

Pe scena cei patru s-au comportat in nota obisnuita pentru marile lor concerte: bucuria de a canta completata cu miscare scenica din plin, in mod special pentru Xy si Mas, acestuia din urma scena fiindu-i cu siguranta prea mica. Vorph a excelat prin miscari teatrale potrivite cu acordurile grave ale trupei. Interesanta alternanta instrumentala a lui Xy intre clape si tobe. Probabil daca ii mai puneai alaturi un violoncel, o trompeta sau cine stie ce alt instrument, s-ar fi descurcat de minune. Un muzician excelent care si-a demonstrat din plin calitatile si live.

SAMAEL © rockXpress.ro

In public lucrurile se desfasurau dupa scenariul binecunoscut pentru concertele metalice: plete fluturate, urlete, figuri incruntate...nu putini fiind cei care au preferat sa nu se prea uite pe scena ci sa traiasca din plin senzatiile date de un live, dand din cap in permanenta. Momentul de maxim a fost, asa cum era de aspetat, pe "Baphomet's Throne", in rest playlistul fiind dominat de piese de pe "Reign of Light" si "Passage" . Nu au lipsit nici cei care s-au lasat dusi de val pana in bratele primitoare a celor de la Bipeda, cei atat de patrunsi de....muzica (oare?) incat au zacut pe parchetul salii intreg concertul, sau unii care nu au incetat sa faca mistouri. Deh, fiecare cu propria motivatie...

SAMAEL © rockXpress.ro

Surpriza cea mai placuta a venit la bis. Daca pana acum eram obisnuiti cu doua sau cel mult trei piese, Samael ne-au oferit un bis cu 5 piese, practic inca o treime din intregul recital, cu un final pe masura: "My Savior". Frumos cadou de "mos Nicolae", indeajuns sa umple toti bocancii de rockeri prezenti in sala:)
Ce ar mai fi de spus? Organizarea ca de obicei foarte buna (in nota de-acum obisnuita la evenimentele marca Metalfan & One event) si poate lipsa de vedetism a celor din trupa, comunicarea directa cu fanii fiind un lucru deosebit de important, fapt dovedit si de sesiunea prelungita de autografe si discutii de dupa concert.

SAMAEL © rockXpress.ro

In ciuda discutiilor de dupa show, de genul sunt sau nu trupa de metal sau de ce nu au cantat si nu stiu ce piesa, nu ne ramane altceva de facut acum decat sa asteptam sa-si tina promisiunea facuta in interviu: revenirea cat de curand pentru un nou live in Bucuresti. Pentru ca..."nothing is impossible"... Nu-i asa?

Playlist:
01 Jupiterian Vibe (Passage - 1996)
02 Inch Allah (Reign of Light - 2004)