STUFSTOCK 6 - ce ne ramane de salvat?

Asociatia "Salvati Vama Veche"

Marina Park - Vama Veche
14 - 16 august 2008

60 RON - 150 RON

Apocalyptica (Finlanda), dEUS (Belgia), Kultur Shock, Jean-Luc Ponty, Air Traffic...

Desi initial s-a dorit a fi un protest anticonsumist si antimanelizare edilitara, sociala, sonora si culturala a ultimelor doua lacase altfel de la tarmul marii romanesti - Vama Veche si 2 Mai - si desi initial nu prea ii dadeam sanse de supravietuire unui astfel de demers "purificator", treptat, Stufstock, ajuns la cea de-a 6-a editie, s-a transformat intr-un veritabil festival, cu nume sonore, cu organizare buna, cu doua scene pe care concertele curg succesiv fara pauze, cu standuri de bautura si mancare la preturi accesibile si cu mult spatiu de miscare, dincolo de care marea te asteapta mereu, cu tot cu luna plina si cu eclipsa ei :) Din acest motiv, si acest festival iti ofera o senzatie placuta de libertate pe care o resimti si la alte festivaluri de la munte, de la campie sau de pe insule. Singurul neajuns a fost, in mod obisnuit deja pentru Romania, toaleta de tip toy-toy, cam urat mirositoare si in bezna. As propune dotarea lor cu niste becuri, chiar si chioare, dar sa se faca ceva lumina. Vorba unui mare analist in viata: „oare de ce cele mai de rahat wc-uri sunt in Romania?"

Nu stiu daca Stufstock isi mai poate duce misiunea pana la capat, aceea de a salva Vama Veche, pentru ca in fiecare an se resimte acea usoara (ce-i drept...) insinuare a banalului, a lehamitei, a nesimtirii comerciale si a dorintei de inavutire rapida deja celebre si deranjante in toate statiunile de pe litoralul romanesc. Sa speram ca manelele si tigania nu vor patrunde aici niciodata. Mai mult, pentru a salva Vama Veche, Stufstock-ul trebuie sa se sprijine pe un public mereu numeros si inversunat, iar in acest an, dezamagirea a fost coplesitoare: in fata scenei s-au numarat in fiecare din cele 3 seri aproximativ 1000 de oameni... Probabil ultimii dintre cei care mai spera ca se mai poate schimba ceva... Cum era de asteptat, intr-un 2008 cu nume uriase pe scenele romanesti, trupele prezente la Stufstock nu au mai prezentat interes pentru publicul ascultator de rock din Romania. Sa speram ca anul viitor organizatorii vor avea mai multa inspiratie in alegerea participantilor. Desi trebuie sa recunoastem ca trupele straine invitate anul asta la Stufstock s-au prezentat excelent si au sustinut concerte de mare clasa. Doar ca e greu sa trezesti interes dupa Metallica, Iron Maiden sau Judas Priest. Pacat, mare pacat ca Apocalyptica, ExNN, dEUS sau Kultur Shock nu au beneficiat de publicul pe care l-ar fi meritat...
Desi pana in acest an nu s-au dat autorizatii pentru a construi cladiri mai mari de un etaj, undeva aproape de Expirat, am putut zari o cladire in plina constructie, care deja numara doua etaje... Probabil un nou hotel sau o noua pensiune cu camere duble la preturi "normale" pentru litoralul nostru: 200-300 de lei pe noapte... Urmand trendul pensiunilor accesate si rezervate pe internet, vechile asa-zise pensiuni din Vama Veche, candva niste cocioabe cu patru pereti unde dormeai doar ca sa nu te ploua, s-au transformat peste noapte in pensiuni de 2-3 stele care arata foarte bine. Dar doar in fotografiile de pe internet. In realitate au ramas aceleasi dughene darapanate si usor insalubre, dar cu pretentii la preturi. Un sfat binevenit: nu rezervati camera la pensiunea Casa Mario, decat dupa ce o studiati la fatza locului si dupa ce v-ati asigurat ca nu mai aveti nici o sansa sa gasiti altceva liber la un pret civilizat.
Cat despre festival si muzica lui, numai de bine. Voi aminti aici de trei dintre marile nume ale festivalului de anul acesta: Apocalyptica, dEUS si Kultur Shock. Si in plus de ExNN, placuta surpriza a festivalului. Trupa moldoveneasca (pe axa Chisinau –Tiraspol) ne-a facut sa ne pare si mai rau ca anul trecut nu au putut fi prezenti din cauza refuzarii vizelor de catre autoritatile romane. Un amestec de progresiv si indie de foarte buna calitate, original, ce te face sa iti doresti sa pui mana cat mai repede pe o realizare discografica. Speram sa avem ocazia sa ii vedem tot mai des pe scenele de la noi.
La polul opus s-au situat australienii Konquistador. Nu stiu ce incearca sa cucereasca, dar cu o asemena atitudine nu vor reusi mai nimic, cel putin pe scenele din Europa. Mai exact, trupa a prezentat un „frumos" recital tip karaoke, in care numai vocea si tobele au fost live, la chitara facandu-se un penibil play-back, iar celelalte doua intrumente care se auzeau (clape si bass) nici macar nu erau pe scena, „prestand" de-a dreptul de pe CD.

Pentru a treia oara in Romania, Apocalyptica (vezi galeria foto) au fost headlinerii primei seri a festivalului. Cei cinci finlandezi raman aceiasi muzicieni exceptionali care pe scena debordeaza de energie si de putere si care dintr-un instrument atat de delicat precum violoncelul, stiu sa faca o bomba metalica. Uimitor cat de bine poate suna un violoncel bass, ritm sau solo in mainile magicienilor finlandezi. Apocalyptica au evoluat ca de obicei fara cusur, cu multa buna dispozitie si mult chef, iar blondul "fatal" Eicca a facut mereu legatura cu publicul plapand si subtire de la scena, incercand sa agite spiritele aproape invizibile.

APOCALYPTICA © rockxpress.ro

Exceptionale au fost Nothing Else Matters, Seek&Destroy si Enter Sandman de la Metallica sau Refuse Resist si Inquisition Symphony de la Sepultura, iar Hall of The Mountain King a lui Grieg ("ok, let’s cut the bullshit and play something serios!") a fost bucatica clasica in maniera rock, care ne-a convins de profesionalismul si dezinvoltura artistica a finlandezilor. Rar am vazut un "headbanger" ca brunetul Perttu, o morisca in continua miscare, cu un antrenament fantastic, pentru ca nu l-am vazut nici o clipa beat de atata dat din pleata. Iar elegantul si austerul Antero Manninen, mereu cuminte pe jiltul lui in forma de violoncel cu chip de craniu, ne-a dovedit din nou prin solo-urile impecabile ca este un instrumentist si un muzician complet.  Bis-ul a venit linistitor dar profund pe cover-ul Rammstein, Seeman. Mare pacat ca asa un recital s-a produs aproape doar pentru el insusi... Prea putin public....Mult prea putin... Din nefericire, si sonorizarea a avut o mica problema: mult prea tare si cam distorsionata partea de bass, fapt care m-a facut sa nu savurez din plin recitalul finlandezilor, in unele momente fiind mai mult preocupata de starea urechilor:)...

Pe dEUS (vezi galeria foto) ii ascultasem ocazional si niciodata nu mi-au trezit vreun interes. In cea de-a doua seara a festivalului, recitalul lor a debutat oarecum plictisitor. Ceva ce suna a romanta rock incepuse sa moleseasca atmosfera rarefiata din public si ne pregateam sa ne ducem pe plaja, in cautarea marii, a alcoolului si a unei terase cu muzica buna, cand deodata, belgienii au inceput sa sune tot mai bine.

dEUS © rockxpress.ro

Un indie experimental de calitate si cu o sonorizare mai mult decat excelenta, au facut din acest concert, unul din cele pe care le-as revedea cu placere. Desi presarat pe alocuri cu momente siropoase si greu accesibile uneori, in ansamblu, recitalul a fost foarte bun si de retinut pentru viitor.

Si Kultur Shock (vezi galeria foto), pe care nu-i ascultasem niciodata mi-au creat o usoara stare de indispozitie la inceput: un amalgam de stiluri incalcite, pe care nu stiam de unde sa le iau si unde sa mi le asez. Muzica tiganeasca, punk, cu multe influente balcanice. Abia dupa prima jumatate de ora m-am familiarizat cu genul si am inceput sa realizez ca de fapt, am in fata o gasca de instrumentisti exceptionali, adunati de prin toata lumea, scoliti, care au studiat probabil folclorul si limbile multor natii.

KULTUR SHOCK © rockxpress.ro

In plus, fiecare dintre cei sase, care faceau "socul cultural", avea un vino-ncoace ciudat, astfel ca nu te mai saturai sa-i studiezi: bosniacul Srdjan Jevdevic ca un veritabil samurai, cu miscari gratioase si haioase, contrastante cu aspectul aspru si bonom deopotriva si cu o voce impecabila, pretabila multor stiluri; simpaticul si micutul japonez Masashi Kobayashi cu bassul lui pe care il manuia ca cel mai priceput "master of puppets", bateristul american Chris Stronquist in mare forma, sau violonista americana Matty Noble (remarcata de absolut toata lumea prezenta), micuta, supla, o spiridusa cu miscari hipnotice de dans nebun, despre care ai fi putut sa juri ca s-a nascut cu vioara in mana. Per ansamblu, o surpriza interesanta acesti Kultur Shock, bine de vazut live. Fara a mai pune la socoteala ca partile dure, de industrial veritabil, au fost excelente.

Daca anul asta Stufstockul a avut ca si concurenti seriosi marile concerte ale anului si din acest motiv, publicul nu a prea onorat cu prezenta festivalul, speram ca anul viitor sa auzim de nume si mai mari si de un public numeros, asa cum merita un festival la malul marii, care-si propune un scop nobil in Romania: salvarea din kitsch. Hai la Stufstock!

cristina[at]rockXpress[dot]ro