Cronica insulara - SZIGET 2006
Sziget Cultural Management
Insula Obudai - Budapesta
9 - 16 august 2006

120 euro (inclusiv loc campare)
99 euro (fara campare)
24 euro/zi

Afro Celt Sound System (UK), Cathedral (UK), Cradle Of Filth (UK), dEUS (B), Exploited (UK), Fear Factory (USA), Franz Ferdinand (UK), The Gathering (NL), Morbid Angel (USA), Ministry (USA), Placebo (UK), Prodigy (UK), Robert Plant & The Strange Sensations (UK), Radiohead (UK), Rasmus (FIN), Sick Of It All (USA), Therapy? (UK)....etc

Sziget 2006 a inceput din momentul in care o luna rotunda, uriasa si rosie, o luna exuberanta si senzuala, ca un ochi magic, ne-a imbratisat din inaltul cerului si s-a lipit de geamul nostru de-a lungul Dunarii.
Pe masura ce ne apropiam de Obudai Sziget, in fata noastra se desfasurau arhitecturi baroce si gotice, elegante si zvelte, luminate incantator, in timp ce pe Dunare pluteau vase sclipitoare de croaziera, cu restaurante “fancy” si lume stilata. Cu fiecare metru de asfalt inghitit, paraseam acea lume a capriciilor si ne apropiam de lumea noastra, de “acasa”...
Inca de la intrarea pe insula, o stare de beatitudine care nu te va parasi timp de 7 zile se insinueaza in mintea si in inima ta, la vederea miilor de oameni, interesanti, frumosi, pitoresti, care deja incep sa comunice prin zeci de fire nevazute si sa devina un urias si complicat organism frematand. Cu totii am devenit figuranti intr-un spectacol jucat de noi si pentru noi si regizat de cea mai incantatoare si serotonizanta fiinta a eterului: Muzica.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

Sziget nu este doar o insula a muzicii, ci si o insula a vacantei, a relaxarii, a senzatiilor, a uitarii de sine si a rasfatului simturilor. Cea de-a 14-a editie a fost cu siguranta cea mai buna din punct de vedere organizatoric. Totul este bine gandit, totul este bine studiat, incat clipa de clipa sa te simti in largul tau, sa nu-ti lipseasca confortul si buna dispozitie, in timpul celui mai mare festival al Europei Centrale. Staff-ul este omniprezent si dispus sa ajute cu orice.
Cei mai multi vizitatori au venit din Franta si Austria. Insa aproape toata Europa a avut reprezentanti. Si toate cele 5 continente s-au intalnit aici.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

Editia 2006 a beneficiat de cel mai variat program de pana acum. 200 de artisti din 44 de tari, 500 de artisti maghiari, 12 scene, teatre de strada, scoala de dans afro-latin, muzeu de arte frumoase unde poti picta sau sculpta, teatru si cinema in aer liber, un teatru al “marionetelor alcoolului si noptii”, corturi cu masaj tailandez, sporturi extreme, internet, automate foto, stiri despre festival, magic mirror, luminarium, zeci de forumuri de discutii, multe promotii, zeci de terase, hamace, sezlonguri, fotolii pe care sa te odihnesti la orice ora, piscina, podium cu prezentare de moda avangardista, terase, corturi ambientale, karaoke, discoteci in aer liber si... Budapesta....

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

La cele 12 scene: rock, alternativ, metal, punk, industrial, jazz, blues, reggae, electro, dub, pop, dance, traditional, folk, latino, ambiental....
O desfasurare impresionanta de forte de ordine si prim ajutor, foarte active in timpul marilor recitaluri.
Un mini-oras pe o insula. Esti inconjurat 24 de ore din 24 de sonoritati energizante si ademenitoare (nu este recomandat sa incerci sa te odihnesti si in timpul zilei, e ca si cum te-ai conecta la un motor cam zgomotos). Si Budapesta....

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

Ziua 1 – 45.000 de oameni pe insula. Constatam cu mare incantare ca sonorizarea la scena mare este foarte puternica si foarte curata. Fara cusur. Asta ne face tot mai nerabdatori si tot mai insetati de muzica buna.

THERAPY? Da! A fost prima mare trupa care a deschis festivalul. O trupa antrenanta si cu un tonus excelent, care suna bine live. Un playlist inteligent alcatuit din piese noi si piese clasice (“Diane”, “Die Laughing”, remake-ul dupa Joy Division, “Isolation”).

Ne-am impartit intre cele 3 mari recitaluri ale serii: Cradle of Filth, Robert Plant si FRANZ FERDINAND. Acestia din urma au avut un public foarte receptiv. Nu am fost niciodata fani ai trupei (“vrem sa facem o muzica pe care sa danseze fetele”), insa am putut vedea ca stilul lor post-punk si new-wave are mare priza la publicul prezent, mai ales cu piesele de pe “You Could Have It So Much Better”.

ROBERT PLANT AND THE STRANGE SENSATIONS: Am avut socul sa constat ca parca nu trecusera treizeci si .... ceva de ani. Era un Robert Plant cu acelasi par blond, ondulat si frumos, cu acelasi profil si aceeasi voce. Insa cand l-am zarit pe ecranele de la scena (era foarte multa lume) am avut din nou un soc: un Robert Plant cu un chip pe care -  firesc dealtfel -  curgerea timpului a lasat urme destul de adanci. Canta acum combinatia sa mult iubita de blues cu sonoritati africane (trebuie sa amintim de “Mighty Rearranger” din 2005). Aduce a Led Zeppelin, insa clapele suna mai electro. Foarte placut.

CRADLE OF FILTH: Prezent la primul concert de black cu o trupa foarte mare pe scena, am ramas usor dezamagit. In afara de imaginea de ansamblu deosebita a trupei, prea multe lucruri bune nu s-au intamplat pe scena: voce destul de slaba, chitari in contratimp, playlist neinspirat, clapara noua care parea sa caute clapele, mult zgomot etc... Pana si unii fani inraiti au plecat usor dezamagiti de prestatia lui Dani Filth & comp.

Ziua 2: 46.000 de oameni pe insula. In ciuda nivelului crescut al Dunarii, starea de spirit a Sziget-ului nu poate fi afectata. Abundenta de programe continua pe 76 de hectare de teren, unde 200 de programe sunt prezentate pe o suprafata de 3.500 de metri patrati de scena si pentru un public impanzit in corturi pe o arie de 30.000 de metri patrati.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

MINISTRY: Industrial Music for Industrial Sziget!!! Intalnirea cu Al Jourgensen si compania e una memorabila. Parintii industrialului intr-un concert uimitor, incendiar si electrizant, cu un playlist excelent (“N.W.O.”, “Just One Fix”, “Psalm 69”, "Rio Grande Blood", "Fear (Is Big Business)", "Lieslieslies", "Silence"....), un sound, o sonorizare si o prezenta scenica demne de o legenda industriala. Cu singurul regret ca nu au cantat “Jesus Built My Hotrod”.
Al Jourgensen, in prezent singurul membru cu marca “Ministry”, i-a avut ca tovarasi pe scena pe chitaristul Tommy Victor de la Prong, bassistul Paul Raven de la Killing Joke si bateristul Joey Jordison din Slipknot cu care continua MasturbaTOUR.
Pe ecranele laterale un documentar autentic despre toate atrocitatile “jandarmului mondial” in istoria recenta a lumii. Un urias protest industrial anti-american, anti-sistem, anti-bush. ("...it's also about this corrupt administration. That seems to be my muse; everyone seems to think I write real shitty music when a Democrat's in office. So we'll do that one, and then me and George Bush go riding off hand-in-hand, into the sunset." – Al Jourgensen)
Din nou remarcam sonorizarea. Absolut ireprosabila. Forta americanilor ne-a tintuit locului pentru mult timp. Si am ramas conectati la bis-ul apocaliptic. “Psalm 69...69...69...69...”

Ziua 3: 50.000 de oameni pe insula. Exista aici Teatro de Autómatas, un teatru al "marionetelor alcoolului si noptii", “Los Grumildos”, copiii unei peruane (Ety Ferer). Niste papusi morbide din plastilina. Papusile au 30 cm lungime si sunt actionate mecanic de deasupra, cu ajutorul unor motorase, astfel incat se afla intr-o continua miscare. Infatiseaza scene de viata decadenta. O ilustrare satirica a societatii inceputului de secol 20 ... Ciudat si total inedit... Artista il pregateste acum pe Pinochio. Va fi se pare un Pinochio coborat din infern.

Scissor Sisters au avut o audienta de cca. 30.000 de oameni. O trupa funny, cu o muzica pop-disco a anilor ‘70-‘80. Nimic deosebit.

GAMMA RAY: heavy metal clasic, de buna calitate, un show si o atmosfera excelente. Baietii tin la un standard inalt aceasta zona metalica. Solo-uri de chitara, “make some noise, Budapest!” (chiar! de ce nu zic Bucharest?), pedala dubla la tobe, incheieri spectaculoase, break-uri, calitate! Final cu dementa totala in public pe “Somewhere Out in Space”.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

Ziua 4 – 63.000 de oameni pe Sziget.
O zi fara soare, insa cu o temperatura perfecta. Populatia zace pe sezlonguri, fotolii, scaune, iarba, roti si alte chestii improvizate, zace, doarme, motaie... Deh, e a 4-a zi, deja oboseala. Nu a fost deloc foarte cald, ca in ceilalti ani. O caldura "racoroasa", ca in Brasov.

FEAR FACTORY - Am avut privilegiul (nu exagerez) sa vad la lucru cel mai bun percutionist din industrialul actual alaturi de cea mai buna trupa de industrial extrem (unii ii spun industrial-death sau “cyber metal”) contemporana. Raymond Herrera si Fear Factory.
5.000 de oameni s-au ingramadit in cortul de metal sa ii revada (la 10 ani dupa prima vizita aici) pe cei care au dus industrialul la perfectiune.... Si cand te gandesti ca in 2002 se despartisera... uh, bine ca am apucat sa-i mai vedem!
O super demonstratie de perfectionism live. Ma bucur ca si sunetul a fost la inaltime (dupa ce am auzit la Cradle of Filth aveam usoare indoieli in privinta asta), foarte clar in ciuda volumului extrem de ridicat...
Un best of Fear Factory show, pe care cu siguranta ne va fi greu sa-l uitam. Desi o trupa dura, live stiu sa-si pastreze soundul limpede si sa fie in acelasi timp puternici si agresivi. Piesele de pe albumele vechi au facut deliciul publicului, playlistul continand multe piese de pe "Soul of a New Machine" si "Demanufacture".
Piese de rezistenta: "Martyr", "Scapegoat", "Demanufacture", “What will become”. Si finalul cu "Replica". Nu se putea alegere mai buna.
Interesante doua momente: inceputul recitalului cu o deschidere facuta pe o inregistrare cu Iron Maiden ("The Number of the Beast")...si o scurta bucata din "Walk" (Pantera) ca un omagiu adus lui Dimebag Darrell.

RADIOHEAD – trebuie sa marturisim ca nu am avut prilejul sa asistam la cele doua ore (2 ore!) de show al trupei (un show cu casa inchisa), datorita suprapunerii cu Fear Factory. Am stat doar la primele 5 piese (sa razbesti la scena pentru fotografii si printre fotografi in timpul unui concert Radiohead e cumplit), care au deschis un concert destul de misterios si ciudat in privinta senzatiilor as putea spune...in final, cronicile au explodat: se afla pe lista celor mai mari concerte din istoria Sziget-ului alaturi de David Bowie sau Faithless. 50.000 de oameni au ramas infipti in nisip in fata acestei trupe. Playlistul a fost constituit din “Bones”, “Fake Plastic Trees”, “Just”, “How To Disappear Completely”, “Exit Music”, “Airbag”, “National Anthem”, “Paranoid Android”, “Lucky”, “There There”, “No Surprises”, “Karma Police”, “2+2=5”, “Street Spirit”, “Everything In It's Right Place”.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

Ziua 5 – 55.000 de oameni pe insula.

THE RASMUS – o trupa cu un mare succes in randul adolescentilor, extrem de comunicativa si calda, cu un show bun, cu multe fane entuziaste in primele randuri:) Cea mai buna piesa a recitalului a fost fara indoiala “In the Shadows”. Finlandezii au incheiat recitalul cu o piesa cu text in limba materna. Am fost uimiti sa constatam cati maghiari au cantat alaturi de ei aceasta piesa...

Un mare regret: Cathedral s-au suprapus cu The Rasmus. As fi vrut tare mult sa-l vad pe amicul Lee Dorian live. Am inteles ca a fost un concert pe cinste si ca Lee are aceeasi voce buna.

Ziua 6 – 61.000 de oameni pe insula
Acum 3 zile un tip tinea un carton in mana, pe care scria “Free Hug”. L-am imbratisat si noi, nu ne puteam abtine. Astazi, pe cartonul lui scrie “Free Kiss”. Era cam multa lume la coada:))

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

THE GATHERING - foarte bun! Le reprosez doar bass-ul prea tare si distorsionat pe alocuri si clapele care nu se prea auzeau (singurele probleme la scena mare in 7 zile!). Anneke, solista vocala, are un farmec aparte si o prezenta tonica. Costumatia ei a fost destul de contrastanta cu ceea ce canta. Vocea Annekei este placuta, insa uneori pare a suna putin strident. Per ansamblu, olandezii canta un gothic de buna calitate, chiar daca am nostalgia albumelor vechi, cu voce death si un sound gothic-doom...

Biletele pentru seara PLACEBO au fost sold out. 50.000 de oameni au venit sa vada o trupa atat de expresiva, desi Placebo concertasera in Budapesta doar cu cateva luni in urma. Acum am inteles de ce aceasta trupa valoroasa si sobra se bucura de un asemenea credit artistic international (este trupa favorita a lui David Bowie!). Am asistat la unul din cele mai bune concerte ale festivalului. Li se reproseaza ca nu sunt prea comunicativi, insa tot ce au de spus se afla in muzica lor, un real izvor de emotii si de stari contradictorii. Din punct de vedere artistic, nu le pot reprosa nimic.
Un playlist care a inclus mai mult de jumatate din "Meds". Un cover al piesei lui Kate Bush, "Running Up That Hill", foarte original si extrem de bine lucrat. “Infra-red” si “Song to Say Goodbye”... fara cuvinte...
Brian Molko a avut la fiecare piesa o alta chitara (acordata de o tipa), astfel ca fiecare piesa a sunat diferit.
Multi au sustinut ca a fost unul din marile concerte ale festivalului. Un show care mi-a facut placere in fiecare secunda. Publicul a fost incantat si incantator. Recomand tuturor un efect Placebo.

The EXPLOITED - Nu am vazut niciodata atatia punkeri spectaculosi la un loc. Din pacate au acelasi comportament cam ca la noi. Fiind in zona de fotografii din fata scenei mi-a trecut razant pe langa camera o cutie de bere. Nu m-am bucurat deloc, dimpotriva, am inceput sa am mari emotii, mai ales ca gestul s-a mai repetat de cateva ori in alte zone.
Sala arhiplina... cu greu am reusit sa ma extrag din cort, foarte multi "crestati" stand ingramaditi si pe langa intrarile din cort. Nimic nou fata de show-ul de la Periam. Ma mira in continuare energia lui Wattie, care se pare ca nu a obosit dupa 25 de ani de haos si anarhie, cum scria pe bannerul de pe fundal...

Ziua 7 – nu se cunoaste numarul vizitatorilor, insa este cu siguranta cea mai aglomerata zi a festivalului. Foarte foarte multa lume....
"This festival must make us believe in the EU we want and we fight for!" sta scris pe usa unei cabine de wc din care tocmai am iesit.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

IGGY AND THE STOOGES: Una dintre trupele care au “ingreunat” istoria rock-ului. Iggy Pop e un entertainer desavarsit! La bustul gol, cu pantaloni de piele cazuti pe solduri si la cei 59 de ani, se unduieste, se arcuieste, se taraste, se roteste, are miscari haioase si sexy in acelasi timp. Dezinvolt si exotic. O demonstratie insolita de punk’n’roll. De o energie debordanta, la “No Fun”, a chemat publicul pe scena, cei din fatza au rupt randurile si s-au napustit peste gard, in timp ce fortele de ordine s-au aruncat asupra lor, incercand din rasputeri sa-i scoata afara (evident, carandu-le si ceva pumni). Cativa au reusit sa urce pe scena, unde au dansat si s-au imbratisat cu Iggy. Foarte dragut!
Un concert marca Iggy Pop cu toate ingredientele: o muzica legendara (care a influentat zeci de trupe si stiluri muzicale, de la Sex Pistols la Guns’n’Roses, de la Jane’s Addiction la Queens Of The Stone Age, de la Red Hot Chilli Peppers la Sonic Youth) si un show memorabil, pe care l-am urmarit cu totii cu interes si cu un zambet larg.

SZIGET 2006 © rockXpress.ro

PRODIGY: Un bass delirant, sound, forta si energie neverosimile. E cea mai "psihosomatica" trupa! Categoric! O trupa “voodoo”, care poate crea delirum tremens unei multimi de oameni, care canta, sare, striga fara incetare. O prestatie de un profesionalism desavarsit. Fiecare piesa a avut o alta varianta live, decat cea originala, astfel ca doza de adrenalina sa fie cat mai pura. Un concert cu adevarat rock! Bis-ul cu “Smack My Bitch Up” si “Out of Space” a incheiat seara si festivalul, lasandu-ne sa plutim undeva “in afara spatiului”, a timpului si a oricarei dimensiuni ce ne limiteaza.
In timpul concertului Prodigy, am fost flancata si protejata de multimea dezlantuita de un olandez si un ungur, care, vazandu-ma micutza si putin ingrijorata de acel pogo generalizat, s-au constituit in mod tacit in doua turnuri de aparare:) La sfarsitul concertului, cu olandezul ne-am urat diverse chestii interesante si placute, iar ungurul m-a imbratisat zambind, fara sa spuna nimic. Si fiecare a plecat “la casa lui”. Cu totii eram prieteni. Si doar muzica este de vina.
Am uitat de concertul Morbid Angel de la HammerWorld Stage, pe care nu l-am putut vedea, pentru ca s-a suprapus cu Prodigy. Regretele s-au mai risipit.

Plecam ingandurati si deja nostalgici, in timp ce la scena mare rasuna "Love Is in the Air"... De acord! Asa e...

Orice lucru frumos dureaza putin. Maximum 7 zile.