Therion Goes Classic - cronica concertului THERION in Bucuresti
categoria 1: 245 RON
(sectoarele A:11-33; B,C: 11-33; D, E);
categoria 2: 195 RON
(sectoarele F&G: 1-27);
categoria 3: 89 RON
(sectoarele J, K, L, M)

Daca ar trebui sa caracterizez intregul eveniment Therion Goes Classic intr-un singur cuvant, ar fi simplu: UNIC. Unic prin uriasa desfasurare de forte: 170 de muzicieni clasici (Corul Academic Radio, dirijor Dan Mihai Goia si Orchestra Nationala Radio), 10 artisti internationali (cei 5 membri Therion, sopranele Ruxandra van der Plas – Voda, Mona Somm, tenorii Harrie van der Plas si Marian Somesan, dirijorul german Markus Stollenwerk). Unic prin alaturarea in aceeasi sala a sute de rockeri langa oameni de toate varstele (inclusiv copii de 5-6 ani), langa ambasadori sau o alteta regala si alte oficialitati. Unic prin prezenta unui public de pe 5 continente (au venit fani din circa 20 de tari: Japonia, Chile, Mexic, Brazilia, SUA, Danemarca, Suedia, Finlanda, Spania, Portugalia, Belgia, Italia, Franta, Germania, Croatia, Bulgaria, Ungaria, Polonia etc.). Unic prin faptul ca deschiderea s-a facut cu o zi inainte printr-un seminar pe o tema data, sustinut de marele chitarist Uli Jon Roth. Dar unic si prin pretul biletelor (destul de ridicat), cel putin in peisajul concertistic de la noi din tara, dovada ca au ramas destul de multe bilete nevandute.
Asadar, cu o zi inainte de primele acorduri de la Sala Palatului a avut loc seminarul cu tema "Vindecarea prin muzica" sustinut de invitatul special al evenimentului, legenda muzicii rock Uli Jon Roth, chitaristul care incepea sa scrie istorie la inceputul anilor '70 alaturi de Scorpions. In ciuda acestui lucru si a temei care parea destul de interesanta, numai circa 200 de oameni au venit in Sala Preoteasa, locatie nu prea incantatoare avand in vedere mai ales frigul patrunzator care te facea sa te gandesti tot mai mult cum sa faci sa te incalzesti in loc sa fii atent la ce se intampla pe scena. Alaturi de Jon Roth au mai fost prezenti Christopher Johnsson si dirijorul Markus Stollenwerk. Seminarul, ca si concertul "Therion goes classic" face parte dintr-un proiect amplu "Ars musicae, ars medicinae – muzica impotriva cancerului" realizat de Fundatia Aquarius.

Intalnirea de la sala Preoteasa s-a incheiat cu o sesiune de autografe la care au luat parte toti membrii trupei Therion, Uli Jon Roth si dirijorul concertului Markus Stollenwerk. Cei cinci Therion au fost deosebit de comunicativi, joviali si receptivi la toate solicitarile fanilor pentru autografe si fotografii.

Therion Goes Classic © rockXpress.ro

A doua zi, cu jumatate de ora inainte de ora stabilita in program, Sala Palatului era pe jumatate goala, lucru usor ingrijorabil mai ales ca afara erau prezente "supra-oferte" de pret: obisnuitii intreprinzatori de gen iti aranjau o intrare prin nu stiu ce cotloane ascunse contra unei sume modice (30 lei) comparativ cu pretul oficial. Frustrare e putin spus fata de ceea ce simteau cei care s-au grabit si si-au cumparat bilete in primele zile cu 200 sau chiar 245 lei.
La ora 20.00 au inceput sa populeze scena instrumentistii Orchestrei Nationale Radio si Corul Academic Radio. Numarul foarte ridicat a acestora a facut ca scena sa para extrem de mica pentru asa ceva, impresia fiind de aglomeratie. Asta in timp ce membrilor trupei le-a fost rezervat un podium in spate, la distanta mare de public, cu tobarul izolat (fonic) intr-o cusca de sticla, lucru care te facea sa te gandesti in timpul concertului ca de fapt Orchestra Radio a invitat Therion sa cante, nu invers. La aceeasi ora sala era deja plina, putine locuri ramanand libere. Dupa discursul de deschidere al Ambasadorului Suediei la Bucuresti, dl. Mats Åberg, legat de implicarea trupei in cadrul programului "Ars musicae, ars medicinae – muzica impotriva cancerului" si de donarea incasarilor copiilor bolnavi de cancer din Austria si Romania, concertul a debutat cu prima parte din cele trei anuntate in program:
Therion Medley - parte simfonica: patru piese semnate Christopher Johnsson in interpretarea orchestrei simfonice, cor si solisti de opera:
01. The khlysti evangelist - intro
02. The flight of the lord of flies
03. Wondrous world of Punt - intro
04. Clavicula nox - classic

Therion Goes Classic © rockXpress.ro

"Mai intai am imprumutat compozitiile noastre orchestrei, corului si solistilor si i-am lasat pe ei sa fie starurile. Le-am dat ceva din lumea noastra pentru a interpreta ei cum cred de cuviinta, in timp ce noi stam deoparte."
Christopher Johnsson

Fara prezenta trupei pe scena, impresia generala e ca te afli la un concert de muzica clasica 100%. Pana si cei mai duri rockeri stateau linistiti pe scaune....poate in asteptarea unui riff sau a unui bass sanatos. Interpretarea a fost ireprosabila, iar compozitiile in sine, in maniera clasica au sunat la fel de bine ca pe inregistrari, dovedind ca Johnsson ar fi putut fi la fel de bine si compozitor de muzica clasica.

Inainte de inceperea partii a doua, pe podiumul din spatele corului si-au facut aparitia si cei din Therion in entuziasmul general al salii.
Au urmat sase bucati clasice prelucrate in maniera heavy, interpretate de orchestra, cor, solisti si Therion (Christopher Johnsson - chitara, Kristian Niemann - chitara, Johan Niemann - bass, Petter Karlsson - tobe):
01. Dvorak - Partea a IV-a din Simfonia a IV-a
02. Verdi - Il trovatore "Vedi! le fosche notturne spoglie"
03. Mozart - Requiem "Dies Irae"
04. Saint Saens - "Organ" din Simfonia a III-a
05. Wagner - Rienzi: uvertura, fragment din "Der Tag ist da", fragment din actul V
06. Wagner - Siegfried: "Notung! Notung! Niedliches Schwert!"

Therion Goes Classic © rockXpress.ro

"Am orchestrat compozitii clasice in asa fel incat sa ne permita sa participam si noi. Si aici se va vedea marea diferenta in atitudinea noastra comparativ cu alte trupe. Aceasta este partea in care ni se permite sa aratam cum o trupa poate face o incursiune plina de respect in lumea unora dintre cei mai faimosi compozitori de muzica clasica"
Christopher Johnsson

Poate respectul de care vorbea Johnsson a fost putin cam mare, fiindca si in aceasta parte greul a fost dus de orchestra, trupa sustinand numai cu riffuri energice backgroundul sonor. Deosebita a fost intr-adevar orchestrarea pieselor, prelucrarile in sine, facute sa sune mult mai energic ca originalele, in unele cazuri chiar prea energic, ritmul impus de sectia ritmica (in special bateria) parand total nepotrivit. Ultimele doua piese au facut si dovada ca Wagner este printre favoritii lui Johnsson, sunand mai bine,cu mult mai multa implicare a chitarei, dar parand destul de lungi cel putin pentru unii din sala care isi pierdusera vizibil rabdarea si urlau izolat: "Therion - ROOOCK!".

Ca si la un concert clasic, a urmat o pauza de 15 minute dupa care a inceput probabil cea mai asteptata parte a programului:
Therion - opera metal cu 10 piese de pe albume diferite, transcrise pentru orchestra, cor, solisti si Therion:
01. Blood of Kingu
02. Sirius B
03. Eternal Return
04. Lemuria
05. Draconian Trilogy
06. Schwartsalbenheim
07. Siren of the Woods
08. Via nocturna
09. Rise of Sodom
10. Grand Finale - postludium

Therion Goes Classic © rockXpress.ro

"A treia parte a serii nu mai are nevoie de nici o introducere. Dintotdeauna a fost visul meu de compozitor sa imi pot interpreta piesele live cu o orchestra imensa si cor, dar pana acum nu am avut resursele organizatorice si financiare pentru un astfel de eveniment. Visul meu a fost impartasit de mii de fani din intreaga lume si multi dintre ei sunt norocosi sa fie aici, la realizarea acestui vis."
Christopher Johnsson

Partea cea mai bine si frumos aranjata. Intr-adevar, visul lui Johnsonn se contura limpede si frumos. Totul reintra in firesc, in acordurile normale asteptate de majoritatea celor din sala. Therion - rock! Riffuri, ritmuri, bass...impletite armonios cu viori, contrabas sau pian (de data aceasta live!). Contributie adusa din plin, chiar daca numai pe doua piese, si de obisnuitul de-acum solist vocal al celor din Therion, Mats Levén. Obisnuiti de la precedentul live Therion cu miscarea sa scenica dezlantuita si exotica, acum parea usor stanjenit de tot ce se intampla in jur, dar si de spatiul prea mic in care trebuia sa se desfasoare. Vocea a fost insa ireprosabila, facand sa iasa din amorteala intreaga sala, inca de la prima piesa, "Blood of Kingu", ca apoi sa-si demonstreze si calitatile de chitarist... Banuiesc ca nu i-a fost usor lui Christopher Johnsson sa aleaga playlist-ul acestei parti din multitudinea de piese care se pliaza perfect pe acest tip de interpretare. A mirat lipsa piesei de baza de pana acum din live-urile Therion: "To Mega Therion".
Cele trei piese de incheiere au fost si cele cu impactul cel mai mare la public, cu aplauze ritmate pe "Rise of Sodom", inainte de incheierea grandioasa pe... "Grand Finale". Nimic mai potrivit!

Therion Goes Classic © rockXpress.ro

Pe ansamblu, putem considera concertul ca fiind unul de natura mai mult clasica, cu public asezat cuminte pe scaun (unii fiind vizibil deranjati din aceasta cauza), scenografie reusita (simbolurile binecunoscute proiectate pe lateralele scenei), avand lumini puternice si potrivit colorate, cu plusuri si minusuri (inerente, as spune) in interpretare, dar care ne-a oferit marea sansa de a vedea altceva decat un live obisnuit de muzica rock. Pana la urma, Therion goes classic.