"Ne inspiram si din nuntile est-europene " - interviu cu Mathias D.G. "Warlord" Nygård (Turisas)

Cu ocazia concertului sustinut de finlandezi in Stockholm, Jenny Walroth de la Century Media ne-a facilitat o discutie cu liderul Turisas...

rockxpress.ro: Salut si in primul rand multumim pentru acordarea acestui interviu.
De ce o perioada atat de lunga intre primul si al doilea album?
Mathias: Pai sincer nu mi se pare o perioada atat de lunga, depinde din ce punct de vedere privesti. Daca privesti din punctul de vedere al casei de discuri aceasta perioada e intr-adevar foarte lunga, insa din punctul nostru de vedere al doilea album a venit in momentul cand am fost noi pregatiti. Primul album a fost mai mult un demo lansat la o casa de discuri mare. Practic toate piesele de pe ”Battle Metal” au fost compuse cu mai mult timp in urma. In aceasta perioada de 3 ani am avut multe turnee si concerte, fapt care ne-a si consolidat ca trupa. Nu ne-am grabit pentru ca am vrut sa fim siguri ca noul produs va avea substanta si va aduce ceva nou. Multe trupe prefer sa scoata albume o data la un an, un an jumatate, doar ca sa ramana in atentia presei si a publicului, insa noi nu am imbratisat aceasta idee.
rockxpress.ro: Urmeaza sa plecati in turneu in State, cu alte trupe de acelasi gen. E ceva ce as vrea sa stiu de mult: cum e vazuta scena de viking metal acolo? Exista scena de viking acolo?
Mathias: Nu am idee sa existe scena de viking in State, cel putin nu din cate cunosc eu. Acesta e primul nostru turneu in State si la fel si pentru celelalte trupe implicate (Paganfest North America Tour cu Ensiferum si Tyr). Nu stiam la ce sa ma astept de la turneu, dar acum, avand in vedere ca pre-vanzarile au mers foarte bine, mult peste asteptarile tuturor (unele concerte au fost mutate in locatii mai mari), e un semn ca totul e foarte promitator. Intreaga valoare a turneului in State s-a dovedit a fi inestimabila pentru toate trupele din turneu, asa ca abia asteptam sa inceapa, dar nu am idee ce se va intampla exact. Fiind unul dintre primele turnee de acest gen, chiar daca Finntroll si inca cateva trupe au mai fost in State, e totusi un inceput pentru toata lumea.

rockxpress.ro: Care a fost tara in care v-a placut sa cantati cel mai mult pana acum sau care a fost cel mai bun show al vostru?
Mathias: In Marea Britanie am cantat in toamna trecuta si a fost un turneu mai special. Am fost in orasele mari, in care marea majoritate a trupelor canta, dar apoi am hotarat ca vrem sa ne intoarcem, dar nu iar in aceleasi orase, in care merge toata lumea, asa ca am ajuns sa cantam in orase despre care habar nu aveam ca exista. In UK a fost peste asteptarile noastre pentru ca am avut multe show-uri sold out. Chiar si pentru Europa centrala nu aveam asteptari prea ridicate, dar in Germania si Elvetia, am avut show-uri foarte bune. Trebuie sa recunosc ca am avut si dezamagiri in unele locatii la care chiar nu ne asteptam.
rockxpress.ro: Ei bine, dupa parerea mea, aveti mai multe sanse sa aveti show-uri sold out in Ungaria sau Romania decat in Suedia. Ce parere aveti de a canta in estul Europei? Ai fost vreodata prin zona asta?
Mathias: Da, cu siguranta. Am cantat in Slovacia in turneul asta si a fost unul dintre cele mai bune show-uri, de exemplu. Cu siguranta ca in estul Europei am avea concerte foarte bune. Exista planuri sa cantam in zona, dar mereu e destul de complicat, e vorba de bani, e vorba de logistica si alte chestii de genul asta, dar cu siguranta am vrea sa mergem. Saptamana viitoare mergem in Rusia si da, ar fi interesant sa mergem si in estul Europei. Eu personal am ajuns in Romania, nu mai tin minte cum ... cred ca era prin 2000, insa m-am simtit foarte bine, oamenii au fost foarte primitori. Am ajuns undeva la Cluj.
rockxpress.ro: Cu siguranta ca in partea aceasta de Europa veti avea un public foarte mare. Moonsorrow de exemplu au avut la Iasi, in estul Romaniei, la un festival foarte mic, 600 de oameni.
Mathias: Oau! Cu siguranta in seara asta nu vom avea atatia oameni in sala, de exemplu ieri la Oslo au fost in jur de 80. E cam nasol sa termini in modul asta un turneu reusit, dar pe de alta parte, nu-ti pasa ca vin 30 de oameni, te motiveaza sa faci un show bun pentru oamenii care au venit. Nu trebuie fii deprimat ca au venit atat de putini.
rockxpress.ro: Pe ultimul album aveti o piesa "In The Court Of Jarisleif". Cand am auzit-o prima oara am avut impresia ca m-am intors inapoi acasa, in Romania; piesa are ritmuri foarte balcanice. Cum de ati avut abordarea asta?
Mathias: Inspiratia pentru piesa respectiva, atat ca si sound cat si ca tematica, este de fapt cumva nu prea departe de balcani; a venit din Ucraina. Imi placea genul asta de muzica si de ritmuri in perioada respectiva; si chiar inca mai ascult asa ceva. E muzica asta de nunta foarte ritmata. Sunt multe trupe, de folk metal care abordeaza cam acelasi gen (tiradidatiradida), pun la un loc ceva ritmuri celtice, nordice, mai adauga si o chitara si gata. Pentru mine e important sa vezi lucrurile intr-o maniera mai larga: chiar daca e un proiect interesant, sa faci un astfel de piesa, chiar am intentionat sa abordam un sound mai balcanic, adica un gen de cultura care nu iti apartine, cu care nu esti prea familiar si sa ajungi sa faci un fel de (daca vrei sa-i zici) folk metal, dar intr-un mod mai aparte, altfel decat celelalte trupe. Uneori pare ieftin si usor sa mergi cu acelasi ritm, acelasi refren pentru ca exista atat de multa muzica folk in lume, pe baza careia sa faci o abordare metal mai aparte. Chiar asta a fost intentia - sa aiba acest sound.

rockxpress.ro: Aveti ceva timp liber de saptamana viitoare pana la sfarsitul lunii, cand incepe turneul SUA/Canada. Ce faceti de obicei cand aveti timp liber?
Mathias: Turneul asta se termina aici, in Stockholm, e al 31-lea show. Apoi luam vaporul pana acasa, in Helsinki, ajungem acolo duminica dimineata, o sa dorm toata ziua si apoi mai avem 4 zile pana la concertul din Rusia, timp in care mai avem alte probleme de rezolvat, mai repetam si alte chestii; conceptul de timp liber nu prea exista, practic. O sa fim in turneu pana la vara si apoi incep festivalurile, cand o sa avem toate week-endurile ocupate, iar in zilele saptamanii probabil va trebui sa incepem sa scriem piese noi, pentru viitorul album. Cel putin pentru mine conceptul asta de timp liber a cam disparut in ultimii ani.
rockxpress.ro: Cred ca ai auzit urmatoarea intrebare de sute de ori in ultimul timp: de ce ati ales sa faceti cover dupa piesa „Rasputin” - Boney M?
Mathias: Ei bine stiti cum e in calatoriile astea cu feribotul ... stiti cam care ar fi atmosfera: mereu e o trupa care canta marile hituri ale anilor 70-80. Acum cativa ani in urma, inainte chiar si de lansarea primului album eram intr-o astfel de croaziera si am auzit din intamplare piesa si mi-a venit ideea ca ar merge foarte bine sa facem un cover in dupa ea. Asta a fost cam acum 4-5 ani si abia acum mi-am adus aminte de ideea mea de atunci. Multi ne-ar putea acuza ca am vrut sa fim comerciali, dar a fost doar o idee care ni s-a parut buna si nostima asa ca am pus-o in practica.
rockxpress.ro: Descrie intr-un cuvant urmatoarele trupe:
- Ensiferum: Hmm...ce sa spun, oameni faini, buni prieteni. Ce sa zic, urmeaza sa exploram America impreuna. Scena de metal finlandeza e un cerc destul de mica, daca ma gandesc la faptul ca de fiecare data cand iesim la baut ne intalnim cu aceeasi oameni din aceleasi trupe, toti ne cunoastem intre noi.
- Amon Amarth: Pai baietii astia suedezi iau lucrurile prea in serios si mai mult de atat, mi se pare ca ei canta doar death-metal. Mai mult nu vreau sa comentez si nici nu am intrat in contact cu baietii pentru ca nu am avut ocazia sa cantam impreuna decat la festivaluri.
- Moonsorrow: Aici e mai mult de spus. Daca ar fi sa ma puneti sa aleg dintre toate trupele de acest gen pe locul 1 ar fi ei cu siguranta. Sunt genul de oameni de la care te poti astepta la orice din punct de vedere muzical si nu fac niciodata compromisuri. Pentru mine ei sunt trupa etalon si cred ca multe trupe din aceasta arie ii stimeaza. Vedeti ca dintr-un cuvant am ajuns la o fraza. Voi incerca sa fiu mai succint.
- Finntroll: Baieti buni, le place bautura...
- Korpiklaani: Lor le place bautura si mai mult si nu vreau sa comentez prea mult pe tema asta, insa nu pot inteleg cum o muzica atat de repetitiva poate avea atat de mult succes.
- Boney M: (rade...)