Cronica de festival nordic: TUSKA
Helsinki - Finlanda
27 - 29 iunie 2008

SLAYER (USA), CARCASS (UK), DIMMU BORGIR (NOR), MORBID ANGEL (USA), KILLSWITCH ENGAGE (USA), SONATA ARCTICA (FIN), FIELDS OF THE NEPHILIM (UK), AMON AMARTH (SWE), MOKOMA (FIN), KREATOR (GER), STAM1NA (FIN), ENTOMBED (SWE), DIABLO (FIN), JOB FOR A COWBOY (USA), BEHEMOTH (POL), NILE (USA), KALMAH (FIN), DREAM EVIL (SWE), TYR (FRI), PRIMORDIAL (FIN), KORPIKLAANI (FIN), THE SORROW (AUT), THE SCOURGER (FIN), NOXA (IND), SOTAJUMALA (FIN), KYPCK (FIN), KIUAS (FIN), GHOST BRIGADE (FIN), DISCARD (FIN), TRACEDAWN (FIN), SHADE EMPIRE (FIN), DYING FETUS (USA)

Helsinki, capitala Finlandei dar de cativa ani si capitala metalului, gazduieste  in ultima saptamana a lunii iunie, festivalul Tuska Open Air. Daca pentru unii acest nume nu spune nimic, atunci pot reaminti ca aici s-au „antrenat” in timp trupe ca Children of Bodom, Stratovarius, Lordi, Moonsorrow etc.
Anul trecut cand am vizitat prima oara Helsinki, nu mi-am inchipuit nici o clipa ca Tuska Open Air ar putea sa se tina intr-un parc din spatele garii, in centrul orasului. Editia de anul acesta a  festivalului “durerii” (tuska in finlandeza = durere, agonie) a fost sold out inca de la inceputul lunii mai. Cand am ajuns insa in parcul cu pricina, mi-am dat seama de amploarea evenimentului. Vorba lui David Vincent de la Morbid Angel, sunt mai multi oameni in parc fara bilet decat cei de la festival. Poate ca organizatorii de la Tuska au fost putini cam aspri anul acesta, parerea mea fiind ca mai incapeau cel putin inca 5000 mii de oameni. Dar nu ma pun impotriva logisticii finlandeze…

AMON AMARTH © rockXpress.ro

Prima trupa pe scena principala au fost suedezii de la Amon Amarth. Show-ul acestora a fost deschis cu With Oden on Our Side. Vocea s-ar fi putut auzi mai tare insa nu a fost singura problema ci doar faptul ca sunt din Suedia. Surprinzator, dar se pare ca dragostea dintre suedezi si finlandezi e cel putin la fel de aprinsa ca si cea dintre romani si unguri. O trupa finlandeza ar fi strans cu siguranta mai multi oameni. Sau poate ca pur si simplu s-au saturat de vikingi...? Acestea fiind spuse chiar chemarea la a bea din corn sau Pursuit of the Vikings, Fate of Norns nu a convins pe multi sa se alature. Setlistul celor de la Amon Amarth a fost mai mult decat complet, incluzand chiar si piese mai vechi ca Death in Fire, insa feedback-ul publicului ar fi putut sa fie mult mai bun.

Carcass, trupa care nu mai necesita absolut nici un fel de prezentare. Acesti clasici ai death-metal-ului au adunat marea de oameni in fata scenei. Printre cei mai satisfacuti de show-ul acestora cred ca au fost fanii Death. Daca Chuck Shuldiner nu ne va mai putea incanta auzul intr-un concert, atunci Carcass sunt cei mai in masura pentru a invia muzica acestora. Printre piesele Carcass care au incins spiritele din public pot aminti Inpropagation,  Edge Of Darkness, Corporal Jigsore Quandry, Symposium Of Sickness sau intr-un cuvant o reuniune binevenita.

DIMMU BORGIR © rockXpress.ro

Dimmu Borgir. Acesti Iron Maiden sau Judas Priest ai anului 2008 au fost cap de afis in prima seara a festivalului. Acum 4 ani cand i-am vazut am ramas foarte impresionat, iar anul trecut la Wacken mi-a parut rau ca a fost asa de aglomerat si nu m-am putut bucura de concertul lor. Anul acesta au depasit insa toate asteptarile. Un setlist echilibrat intre perioada veche, cu hiturile de rigoare dar si piese de pe In Sorte Diaboli. Personal prefer cele de pe ultimul album si am auzit The Serpentine Offering, The Chosen Legacy sau Sinister Awakening insa nici fanii perioadei mai vechi nu au fost dezamagiti. Chiar a doua piesa din concert a fost binecunoscuta In Death’s Embrace urmata de Spellbound by the Devil, iar la bis au incheiat cu Mourning Palace. Nici partea feminina a publicului nu a fost ignorata, Shagrath dedicandu-le Succubus in Rapture. Poate singurul minus a fost soarele arzator care nu prea facea parte din peisaj. Initial am fost surprins de ora de incheiere a festivalului, ulterior insa am inteles perfect. La nici un festival nu am mai vazut atatia oameni beti adunati la un loc! Ar fi fost inutil ca festivalul sa continue pana tarziu in noapte cand deja la ora 21.00, 2 din 3 oameni erau cel putin pe punctul de a intra in coma. Asadar norvegienii au fost cei care au incheiat prima zi de Tuska, lasandu-mi un gust de „mai vreau”...

KALMAH © rockXpress.ro

„Localnicii” de la Kalmah au fost prima trupa din ziua a doua a festivalului. Pentru cei care nu i-au ascultat, acesti finlandezi sunt o combinatie intre Children Of Bodom si Eternal Tears of Sorrow (unul din chitaristi fiind chiar membru ETOS). Din nefericire nu sunt destul de originali pentru a razbate pe scena europeana insa suficient de buni pentru a fi urmariti pe scena. Din setlist: They Will Return, Dead Man's Shadow sau To the Gallows.

Apoi Behemoth au lovit cu forta publicul. Desi nu sunt intocmai fanul genului abordat de ei, am ramas la fel de uimit ca si acum 5 ani cand m-am intalnit prima oara cu muzica lor live. Cred ca daca spun ca Messuggah ar ramane uimiti de viteza si precizia acestora, am spus tot. Ceea ce ii deosebeste de alte trupe de gen, cel putin la categoria live, este ca sincronizarea sfideaza. Poate ca acest fapt este posibil dupa ce 20 de ani de experienta, dar unii nu ajung la nivelul acesta nici dupa 30. Setlistul concertul a inclus Christians to the lions, Pan Satyros sau From the Pagan Vastelands. Un soi de matematica pe note, la un nivel mai mult decat brutal.

BEHEMOTH © rockXpress.ro

„Pionerii thrash-ului european”, ca sa folosesc acelasi cliseu prafuit, au urcat pe scena pentru prima oara in cadru festivalului finlandez. Desi chitaristul lor Sami Yli-Sirniö fiind „de-al locului”, dialogul dintre Kreator si public a avut loc exclusiv in engleza. Mile Petroza si colegii sai au fost foarte surprinsi de reactia publicului inca de la prima piesa. Acestia au inceput show-ul cu Violent Revolution, continuand apoi cu People of the Lie, Phobia sau dedicatia pentru Fields of Nephilim, Requenquring the Throne. Kreator s-au exprimat timp de 75 de minute numai cu hit-uri, intrucat show-urile lor prin tara lui Mos Craciun au fost cam rare. Astfel publicul s-a bucurat vizibil la Flag of Hate/Tormentor sau Extreme Aggresions si au impartit aceeasi parere despre politica pe Betrayer. Ca o concluzie, Kreator au fost primiti ca atare, ca o trupa ce a facut istorie si continua sa scrie la capitolul thrash-metal.

Dupa Kreator ne-am mutat la una din cele doua scene mici, unde se pregateau sa intre Primordial. Irlandezii in frunte cu acest domn cu porecla inpronuntabila Naihmass Nemtheanga au incantat publicul cu serenade aproximativ o ora. Au inceput programul educativ cu Empire Falls si Gallows Hymn si au trecut si prin As Rome Burns sau Gods to the Godless spre bucuria unora. Auzisem ca irlandezii au un mare respect pentru mancare si nu risipesc nici o firmitura, insa Primordial au tinut sa aminteasca acest lucru prin Coffin Ships. Pentru cei care au lipsit de la lectiile de istorie „Marea Foamete” a avut loc in 1845 in urma careia aproximativ un milion de oameni au murit. Inca un milion au emigrat, iar vasele pe care acestia le-au folosit pentru a traversa oceanul spre Canada au fost numite Coffin Ships. Tinand socoteala si de populatia care a emigrat in acea perioada, la urmatorul recensamant populatia Irlandei a iesit lipsa cu 25%. (Wikipedia sa traiasca!) Ideea e ca oamenii si dupa 150 de ani mai au sechele... De notat ar fi fanul lor infocat pe nume Mitja Harvilahti (adica unul din chitaristii Moonsorrow) care a participat din public la show-ul lor. Una peste alta concertul lor a fost peste asteptarile mele, facandu-ma sa-l astept cu nerabdare pe cel de la Wacken.

MORBID ANGEL © rockXpress.ro

A doua zi a festivalului a fost incheiata de Morbid Angel. Rapture, Lord of Fevers and all Pain sau Maze of Torment au transformat multimea intr-un moshpit. Din nefericire nu sunt omul care sa se obisnuiasca repede cu transformarile, iar noua imagine a lui David Vincent ma cam lasa rece. Trecand peste acest aspect au sunat foarte bine, insa dupa fiecare piesa mai sus numitul tinea sa faca declaratii si glume in stilul Joey DeMaio, ca sa nu mai zic de tricoul de latex „tipic death-metal”. Totusi sunt singur ca fanii Morbid Angel s-au bucurat din plin de acest concert, setlist-ul fiind unul pe masura.

Am plecat de la festival destul de grabiti ca sa ajungem la timp la Norther, bineinteles dupa o binevenita pauza de masa. Ca sa revin la ce spuneam la inceput, parcul Kaisaniemi era arhiplin. Tare curios sunt ce ar zice localnicii daca in centrul Bucurestiului ar avea loc o asemenea activitate culturala. Tot la inceput am zis ca Helsinki-ul e capitala metalului si asta nu am scornit-o eu. Cei care nu sunt de acord cu aceasta afirmatie se pot gandi la trupe gen Nightwish, CoB, Stratovarius etc. After party-ul la care urmau sa concerteze Norther avea sa se tina in Tavastia, un club aflat la vreo cateva sute de metri de centrul orasului, sau 10 minute de mers pe jos de la festival. Dupa cum bine stiti in tarile civilizate nu se fumeaza in nici un club inauntru. Cu toate astea m-am mirat putin cand am vazut atatia oameni stand in fata clubului, dar m-am gandit ca acestia erau iesiti la tigara. Surpriza a fost ca maretul after party era sold out, clubul fiind cel putin full. Asa ca n-am mai revazut Norther.

© rockXpress.ro

Ultima zi a festivalului ar fi trebuit sa inceapa cu Korpiklaani. Insa acest lucru nu s-a intamplat. Dintr-un motiv strain mie, pe scena pe care trebuiau sa cante Korpiklaani au aparut niste localnici care au cantat un soi de metalcore, asa ca am dat skip. In urma experientelor din ultimile 2 zile in Helsinki, am presupus ca acestia s-au imbatat prea tare si nu au mai fost in stare sa ajunga la concert...

Multi s-ar putea sa ma injure acum, insa urmatoarea trupa m-a facut sa prefer sa ne mai plimbam prin oras pana la ora imbarcarii pe vapor. Este vorba despre Killswitch Engage. Nu ca as avea ceva cu aceasta trupa, insa acest nou val de Linkin Park cu mai mult distors si putin growling ma depaseste. Asa ca nu prea sunt in masura sa imi dau cu parerea despre aceste talente ale anului 2008. Atitudinea lor de baieti de cartieri, semi-retardati, m-a enervat la culme. Asa ca dupa primele 2 piese, cat a durat distractia cu fotografiile, ne-am luat adio de la festival.

© rockXpress.ro

Din nefericire, am pierdut Sonata Arctica si Slayer, ultima strigare pe vapor fiind la ora 17:00.

Concluzii:

• Primul festival la care am vazut ca ai voie sa aduci bautura cat incape de afara atata timp cat e in recipient de plastic. Era amuzant sa vad cum finlandezii goleau la intrare dozele de bere in canistre sau bidoane de 5 litri.
  • Tuska e locul ideeal daca vrei sa te intalnesti cu Jukka de la Nightwish, sa bei o bere cu Ville Sorvali (Moonsorrow) sau sa dai nas in nas cu Jukka Koskinen (Wintersun, Norther) in statia de autobuz. In backstage te poti intalni cu Olli Vänskä (Turisas) sau Petri Lindroos (Ensiferum/Norther).
  • Organizarea nu a stralucit, insa mai buna ca la Earthshaker sau Gods of Metal sau putin sub With Full Force. Din punctul asta de vedere Wacken-ul cu toate lipsurile sale da ceata la toate festivalurile la care am participat pana acum.
  • Ciudata chestia cu trupele de viking/folk/pagan sau cum vreti sa le mai spuneti, eu unul m-am plictisit de toata disputa asta cu stilurile, Turisas spun ca ei canta Battle Metal iar Amon Amarth Heavy-Metal. Eu zic ca toti au problema... Cert este ca daca in alti ani line-up-ul Tuska includea mult mai multe trupe de acest gen, anul acesta pauza. Iar faptul ca i-au adus si pe Killswitch Engage nu poate spune decat ca organizatorii se adapteaza la cerinta publiclui. Lucru bun sau nu...
  • Cei mai multi oameni beti adunati la un loc.
  • Oameni foarte foarte beti.
  • Helsinki = capitala metalului dar si a alcoolicilor.

Aaa... si nu recomand acest festival celor care raporteaza de la Hellfest in stilul Stirilor de la ora 5 (vorba lu’ Mircea Badea) ca mancarea si bautura este scumpa... E 6 euro berea in Helsinki. STAY AWAY! MULTÃMESC NELU!

Special thanks go to Mia!

Vlad [at] rockxpress [dot] ro

AMON AMARTH BEHEMOTH CARCASS DIMMU BORGIR