"Lasa criza…Hai la joc!" - Zdob si Zdub in Moods Club, Zürich
Moods Club, Zürich

24 ianuarie 2009

In seara zilei de 24 ianuarie turneul european al Zdub şi Zdob “de incheiere in sustinerea  albumului <Ethnomecanica>" (citez conform site-lui oficial al formatiei) a juns la concertul numarul noua. Dupa un traseu indelungat ce  a pornit pe 15 ianuarie din Chisinau si a strabatut metropole europene precum Budapesta, München, Viena sau Praga una dupa alta, “lautarii de la Prut “ (dupa cum le place Zdubilor sa se prezinte) au poposit si in capitala economica si culturala a Elvetiei, Zürich.
Locul unde s-a petrecut cintarea a fost Clubul Moods, un cochet club de jazz la origine, dar foarte activ si in promovarea de evenimente interculturale in Elvetia, situat in fosta zona industriala a metropolei helvete. Cind zic “fosta” e chiar… “fost-a pe vremurile de demult” caci cladirea ce adaposteste clubul plus inca doua scene alternative ale Teatrului Zürich este o veritabila hala de uzina in care intre anii 1890 - 1940 s-au construit peste cinci sute de vapoare si ambarcatiuni. Din 1990 incoace toata zona a fost reafectata si reamenajata in scopuri culturale mai ales.
Dar, sa revenim.. in seara zilei de 24 ianuarie Clubul Moods a fost plin, trei-patru sute de persoane venind din timp pentru a-si ocupa un loc cit mai aproape de scena pe care urmau sa evolueze Roman et Co. Romaneste s-a vorbit din belsug, o incintare pentru urechile mele asaltate in ultimul timp de durele sonoritati germanice. Faptul ca data de concert din Zürich a picat chiar intr-o simbata a contribuit de asemenea la atmosfera relaxata si de voie buna pe care o degajau cei prezenti. Muzica cu iz balcanic care curgea din difuzoare in asteptarea inceperii concertului probabil ca i-a indus in eroare pe putinii elvetieni autentici prezenti in club, facindu-i sa creada ca stiu deja cu cine si cu ce “vor avea de-a face” in urmatoarele ore.

Zdob si Zdub - live in Zürich © rockXpress.ro

Cu un sfert de ora mai tirziu decit ora oficiala de incepere, “balcanismele” s-au  intrerupt brusc si pe scena a urcat organizatoarea care i-a prezentat scurt pe “Ţdob si Ţdup aus Moldawien”. Nederanjati absolut de loc de “traducerea fonetica” in germana a numelui lor, cei sase “ethno-mecanici” au urcat pe scena cu nonsalanta caracteristica marilor artisti, cu multe evenimente de acest fel la activ. “Hora cosmica” a dat startul petrecerii care a tinut mai bine de doua ore, cu o mica pauza de “rehidratare” la mijloc.

Ca de obicei, Roman a fost sufletul petrecerii, indemnindu-i tot timpul pe spectatori la joc si participare. Ceea ce s-a si intimplat, o domnisoara din public suind pe scena si dansind cot la cot cu Roman in incheierea piesei “Bunica bate toba”. Excelente au fost si prestatiile “suflatorilor” Victor (fluier, caval, trombon si multe altele) si Valerica (trompeta, cimpoi), amindoi distingindu-se prin solistici de exceptie: o maiastra intoducere facuta la caval de Victor piesei “Cuculetul” si o variatie excelenta pe trompeta  facuta de Valerica piesei “Zdubii bateti tare”. “Noul vechi chitarist” al formatiei, Igor, a dat totul pe scena, completindu-l de minune pe Roman la capitolul dans si miscare scenica.

Mihai la bass si Anatol la tobe au dus greul concertului, asigurind o sectie ritmica demnna de invidiat, cu numeroase ruperi de tact originale si perfect adaptate “feelingului” melodiilor executate. De remarcat de asemenea si faptul ca baietzii au introdus in recitalul de simbata seara si piese care nu mai fusesera demult interpretate, precum “Cucusor” sau “Ciobanas”.
In ciudea oboselii ce se ghicea un pic pe fetele tuturor membrilor formatiei, totul a functionat la perfectie, magia si energia muzicii moldave fiind transmisa suta la suta publicului care i-a rasplatit pe Zdubi cu ovatii si chemari la bis prelungite, facindu-ma sa cred pentru o clipa ca ma aflu la Chisinau sau la Bucuresti, si nu la o mie optsute de kilometri departare de plaiurile mioritice."

I-am asteptat dupa concert pe baieti in speranta de a le lua un mic interviu, la cald, despre concert si planuri de viitor in general. Din pacate,  a trebuit sa ma inclin in fata prioritatilor, Mihai declarindu-mi ca nu prea mai este timp de “stat la taclale” caci la cinci dimineata trebuiau sa plece cu totii catre Salzburg. Doar de la Igor am reusit sa aflu pe fuga ca noul album va aparea cit de curind.
Speram din toata inima asa sa fie, caci... ce remediu poate fi mai bun la o criza financiara si la alte “suparari” de genul asta decit nemuritorul indemn: “Nu-s parale...este foc. Impreuna, hai la joc!”

Sa va fie de bine!

dan[at]rockxpress[dot]ro

PS : multumiri pentru ajutorul acordat Sabinei Gysi si lui Nicole Grau de la Moods Club, Zürich (www.moods.ch)